nieuws

Groei bevolking en handel vragen om landaanwinning

bouwbreed

amsterdam – De groei van de wereldbevolking, handel en toerisme, maar ook de voorspelde effecten van de opwarming van de aarde zullen de internationale baggeraars nog volop bezighouden. Landaanwinning en kust- en oeverbescherming zullen daarbij de hoofdmoten zijn.

“Het lijkt er buiten op dat de lente een beetje aanbreekt en zo zien wij dat in de baggermarkt ook”, vindt bestuursvoorzitter Van Gelder van Boskalis. Hij straalt optimisme uit na twee mindere jaren. Vooral het Midden-Oosten levert op dit moment veel werk op terwijl er plannen zijn voor nog meer projecten. In Dubai zit Palm Island 3 in de planning en zijn er ook plannen voor een totaal nieuw Waterfront van ongekende lengte.

In het zwakke jaar 2004 waarin de baggeraar overigens zijn omzet nagenoeg op peil wist te houden met dik 1 miljard euro, heeft het bedrijf zich opgemaakt voor de toekomst. Vooral in Europa is de organisatie aangepakt en koerst Boskalis af op één baggermarkt. Wat kleinere activiteiten zijn afgestoten en de organisatie is gestroomlijnd. Dat heeft wel 450 medewerkers hun baan gekost, “maar we zijn klaar voor de toekomst.

Het tweede halfjaar van 2004 is de markt al behoorlijk aangetrokken. Die opgaande lijn zal zich voortzetten in 2005 is de verwachting van Van Gelder. Hij wil overigens alleen kwijt dat de omzet omhoog zal gaan. Over de winst wil hij niets kwijt. “Ik kan de koek nog niet bakken. Daarvoor is het nog te vroeg in het jaar.”

De omzetverwachting en ook zijn optimisme over de verdere toekomst staaft hij aan ontwikkelingen die zijn inziens de nodige waterbouwkundige werken vragen. Zo neemt het vervoer van containers toe van 347 miljoen TEU, de standaardmaat 20-voetscontainer, nu naar 580 miljoen in 2015, Ook de droge bulk vracht neemt nog steeds toe. Dat betekent meer werk aan havens en waterwegen omdat ook de grootte van de schepen toeneemt.

De Nederlandse markt blijft wel een zorgenkind. Weliswaar lonkt de Tweede Maasvlakte en de verdieping van de Westerschelde, maar voordat de procedures daarvoor zijn afgerond zijn er al een paar jaar verlopen.

De omzet vertoont hier dan ook een dip, net als in de rest van Europa, Australië, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Alleen het Midden-Oosten is booming business.

Het slechte jaar vertaalt zich ook in de bezettingsgraad van de vloot. Voor sleephoppers bedroeg die in begin van deze eeuw nog rond de 40 weken, nu 31 weken. De snijkopzuigers daarentegen hebben een historisch hoge bezettingsgraad met 34 weken tegen 26 in 2003.

De nettowinst bleef achter bij de omzet. Die bedroeg vorig jaar 30,2 miljoen tegen nog 70,9 miljoen in 2003. Dit komt omdat de prijzen behoorlijk onder druk staan. Die druk duurt nog even door, verwacht Van Gelder.

Reageer op dit artikel