nieuws

Corrosie krijgt geen vat op Yale-vorkheftruck

bouwbreed Premium

vlaardingen – Yale Nederland galvaniseert magazijn- en vorkheftrucks zodat corrosie in aggressieve omgevingen minder greep op deze machines krijgt. Het bedrijf uit Vlaardingen zegt dat het deze optie als eerste in Nederland aanbiedt voor materieel van het eigen merk en van andere fabrikaten.

Yale Nederland is de Nederlandse importeur en distributeur van Yale intern transport.

De Vlaardingse onderneming voorkomt corrosie door de vorkheftrucks thermisch te galvaniseren, legt productmanager R. Polman uit. Dit proces verzinkt het staal door en door zodat op een kras geen roest ontstaat. Eerst worden de trucks volledig uit elkaar gehaald. Constructies en voorzieningen worden voor het galvaniseren aan toekomstige bedrijfsomstandigheden aangepast. Daarna gaan de losse stalen delen inclusief de mast naar een galvaniseerbedrijf.

Yale bouwt vervolgens de trucks weer op met roestvaststalen bouten. Die worden ingesmeerd met een speciaal vet wat voorkomt dat het zink en het roestvaste staal met elkaar reageren en in elkaar invreten. De bouten hoeven maar één keer ingevet zolang de constructie die ze bij elkaar houden niet wordt losgehaald. Gegalvaniseerde stalen bouten kunnen ook worden gebruikt maar die zijn volgens Polman minder veilig dan de roestvaststalen exemplaren. Van dat laatste materiaal worden ook de vorken gemaakt. De hefketting is gemaakt van een materiaal dat veel op roestvast staal lijkt.

Het hele proces neemt zo�n twee weken in beslag. Yale geeft vijf jaar garantie op het galvaniseerwerk.

Behandeling

De meerprijs voor wat Polman �de meest uitgebreide behandeling� noemt, bedraagt zo�n 10.000 euro. Voor die investering gaat een gegalvaniseerde vorkheffer beduidend langer mee. Een �gewone� vorkheffer houdt het in een agressieve omgeving doorgaans zo�n twee tot tweeënhalf jaar uit. En omdat er ook vrijwel geen gelakte onderdelen meer aanwezig zijn vermindert ook het risico van loslatende verfschilfers.

Reageer op dit artikel