nieuws

Brug jaar eerder klaar met design and construct

bouwbreed Premium

den haag – De langste tuibrug van Noord-Amerika wordt een jaar eerder dan gepland opgeleverd. Dat is alleen mogelijk geweest omdat de aannemer van het design and construct-contract het werk kreeg dankzij een alternatief ontwerp en een snelle uitvoeringsmethode.

De nieuwe tuibrug over de Cooper River gaat de beide bestaande bruggen vervangen die de stad Charleston in staat South Carolina met de voorstad Mt. Pleasant verbindt. De Grace Memorial Bridge heeft twee rijstroken en is 74 jaar oud. Voor deze brug is een gewichtslimiet aan de voertuigen gesteld van 5 ton. De Silas N. Pearman Bridge uit 1966 heeft drie rijstroken. Deze bruggen vormen de enige verbinding tussen de twee steden. Als de nieuwe Cooper River Bridge klaar is worden de twee oude gesloopt. De nieuwe brug krijgt de naam �Arthur Ravenel Jr. Bridge�.

Aannemer Palmetto Bridge Constructors (PBC), een joint venture van Tidewater Skanska en Flatiron Construction Corporation, heeft het �design and construct�-contract verworven met een alternatief ontwerp op het referentieontwerp van opdrachtgever South Carolina Department of Transport (SCDOT). Voor het ontwerp heeft PBC zich laten bijstaan door het ingenieursbureau Parsons Brinckerhoff. PCB was één van de drie �design and build�- teams die een ontwerp indienden. Twee daarvan boden volgens het referentie-ontwerp twee naast elkaar gelegen bruggen aan met elk vier rijstroken.

PBC kreeg het �design and construct�-contract gegund vanwege de lage kosten van een ontwerp van een enkele brug met acht rijstroken en een strook voor langzaam verkeer. De aanneemsom bedraagt 625 miljoen euro (531 miljoen dollar), ruim een derde daarvan is voor Flatiron Construction Corporation, onderdeel van Koninklijke Bam Groep uit Bunnik.

Opdrachtgever SCDOT wilde het verkeer zo spoedig mogelijk van de Grace Memorial Bridge af hebben. Hun referentieontwerp met twee naast elkaar gelegen bruggen maakte het mogelijk een tussenoplevering voor een van de twee bruggen in 2005 te voorzien, een jaar eerder dan opleveren van het hele contract in juli 2006.

PBC bood echter een enkele, brede brug aan. Openstellen van een halve brug zag de aannemer niet als optie. Daarom is gezocht naar een uitvoeringsmethode die het mogelijk maakte hun brug een jaar eerder op te leveren.

Het contract van PBC omvat vijf afzonderlijke projecten: aansluitende wegen aan beide kanten van de brugverbinding, twee aanbruggen en de tuibrug. Door een uitvoeringsmethode te kiezen waarbij tegelijkertijd aan al deze projectonderdelen wordt gewerkt is het mogelijk geweest de gehele brugverbinding een jaar eerder op te leveren dan de bouwtijd van 60 maanden die de opdrachtgever had voorzien.

Flatiron laat weten dat een precieze datum voor de oplevering nog niet is te geven, maar zegt te verwachten dat het zeker een heel jaar eerder zal zijn. Binnen twee maanden zal de opleveringsdatum wel bekend zijn.

Cooper River Bridge

De Cooper River Bridge wordt met een vrije overspanning van 471 meter en een totale getuide lengte van 1005 meter de langste tuibrug in Noord-Amerika. De Cooper River Bridge krijgt een maximale doorvaarthoogte van 57 meter. De twee pylonen worden 183 meter hoog van de waterlijn tot aan de top. De pylonen staan in het water maar worden tegen aanvaringen beschermd door een bestorting van breuksteen. Daardoor wordt de vaargeul 305 meter breed.

De ruitvormige pylonen dragen een brugdek van beton en staal van 40 meter breed. Het dek van de brug bestaat uit geprefabriceerde betonnen elementen op stalen liggers. Op het dek is ruimte voor acht rijstroken en een langzaamverkeer strook van 3,6 meter. De vrije overspanning krijgt zij-overspanningen van 198 en 69 meter aan elke kant. De totale lengte, inclusief aanbruggen en aansluitende wegen, is 4558 meter. Het dek van de aanbruggen wordt van ter plaatse gestort beton ondersteund door stalen liggers.

De ruitvormige pylonen van de Cooper River Bridge zijn van top tot waterlijn 183 meter hoog. Foto: Flatiron

Reageer op dit artikel