nieuws

BAM Wegen test GPS maar houdt het liever eenvoudig

bouwbreed Premium

tiel – De materieeldienst van BAM Wegen beproeft momenteel het Globel Positioning System (GPS). Dat laat hoofd Materieel J. Riphagen in Tiel van Nederlands grootste aannemer weten. Machines die zijn uitgerust met een GPS-zender maken gebruik van satellieten om te bepalen waar een object zich bevindt.

“Het valt me niet tegen”, vat Riphagen zijn korte ervaring met GPS samen. Hij heeft op verschillende machines en apparaten zoals kranen en compressoren de zender laten monteren. Voor de beheerder van het materieelpark van BAM Wegen gaat het puur om een test. Want aan een grootschalige introductie van het vaak geprezen systeem denkt hij voorlopig nog niet.

“Wij krijgen veel leveranciers op bezoek die ons vertellen dat verzekeraars GPS willen. Maar dat is helemaal niet waar.” De Verzekeraar van BAM praat niet over GPS en geeft het bedrijf ook geen premiekorting als de technologie wel gebruikt zou worden, vertelt Riphagen met gepaste trots. De verzekeraar kijkt naar het verleden. En dat heeft BAM goed voor elkaar.

Het materiaalpark van BAM Wegen bestaat van mini-graver tot wals uit zo�n achtduizend machines. De totale vervangingswaarde bedraagt tientallen miljoenen euro�s. De omvang mag met recht indrukwekkend genoemd worden, toch wordt er zelden een machine van de bouwplaats gestolen. “Het komt maar een paar keer per jaar voor”, vertelt Riphagen.

De schadepost die als gevolg van diefstal ontstaat blijft hierdoor beperkt en de verzekeraar gaat dus tegen een lage premie met BAM in zee.

Bam heeft een brandschoon verleden en een lage premie. Waarom is Riphagen dan toch aan het testen geslagen? “Ik verwacht dat er op een goed moment een schadebeeld ontstaat dat de verzekeraar er toe brengt om toch om GPS te gaan vragen. En dan moet je voorbereid zijn”, licht de materieelspecialist zijn tactiek toe.

Voorlopig handhaaft Riphagen zijn huidige beveiligingsbeleid. En dat bestaat uit een ingenieus brandstofslot op vrijwel alle kranen en machines. Ook geoefende criminelen krijgen daardoor de deksel op hun neus. De populaire mini-gravers krijgen een extra beveiliging. BAM laat de machines bij voorkeur uitrusten met unieke sleutels op de kabinedeuren. Riphagen: “Daarmee voorkom je ook dat vandalisten de meters kapotslaan of dat de radio eruit gehaald wordt.”

Het belangrijkste onderdeel van de diefstalpreventie bij BAM Wegen is de mentaliteit van de mensen die er mee werken. “Doe alsof het van jezelf is”, vat Riphagen het uitgangspunt bij de aannemer samen. En om dat idee tussen de oren van de medewerkers te krijgen worden er iedere winter, als het wat minder druk is dan in de rest van het jaar, cursussen gegeven.

Tijdens de trainingen wordt mensen uitgelegd hoe spullen eenvoudig beveiligd kunnen worden. “Compressoren koppel je als een aanhanger achter de auto. Dat lokt diefstal uit. Maar als je een dikke ketting door het wiel haalt en die ergens stevig aan vastmaakt, dan wordt het al een stuk lastiger”, illustreert Riphagen de beveiligingsmethodes die aan de BAM-medewerkers worden meegeven.

Een ketting, een hoes over de kabine van de graafmachine, een benzineslot en mensen die zorgvuldig met de spullen omgaan. Veel meer is er wat Riphagen betreft niet nodig voor de beveiliging van het materieel. “In de meeste gevallen maakt de gelegenheid vaak de dief. Om dat voor te zijn, heb je geen hightech nodig.”

Reageer op dit artikel