nieuws

Toilet en reclameboodschappen gaan goed samen in kunststof Urimat

bouwbreed Premium

rotterdam – Reclame in een urinoir verhoogt de attentiewaarde. Dat is de stellige overtuiging van de Zwitserse fabrikant Urimat.

Het bedrijf levert zijn gelijknamige urinoirs nu ook met een venster op de bovenkant van de pot waaronder een folie met reclame past.

Door de plaats kan niemand de boodschap over het hoofd zien, zegt BioCompact Environmental Technology uit Rotterdam die het product in Nederland vertegenwoordigt.

Met reclame kan het urinoir zichzelf terugverdienen. Horecabedrijven bijvoorbeeld kunnen bezoekers op die manier attent maken op taxibedrijven. Zodra iemand binnen het bereik van de pot komt schakelt een sensor de verlichting onder de boodschap in. De Zwitserse marktonderzoeker IHA-GFK constateerde dat zo�n 90 procent van de gebruikers zich de aanprijzing nog kan herinneren.

Elektromagneet

De Urimat is gemaakt uit kunststof en hangt met twee bouten aan de wand. Voor het gebruik moet alleen een stekker in het stopcontact worden gedaan en een aansluiting van 32 millimeter doorsnede op het riool worden gemaakt. Het systeem werkt zonder water en chemische stoffen. In het urinoir zit een gepatenteerde en verwisselbare afsluiter. Die neemt de urine op en leidt die in de afvoer. Deze afsluiter drijft en sluit de inlaat af zodat er geen stank vrijkomt.

Voor, tijdens en na het gebruik trekt een zwakstroommagneet de afsluiter naar beneden en voert de urine naar de sifon af. De pot weegt 5,2 kilo en is gemaakt uit polycarbonaat dat volgens de leverancier ruim voldoende weerstand biedt aan vandalen.

Ook micro-organismen krijgen er weinig greep op; het oppervlak is vrij van poriën en aan het materiaal is een granulaat toegevoegd dat bacteriën bestrijdt. En omdat het urinoir niet wordt gespoeld kan in de pot ook geen urinesteen ontstaan.

Reageer op dit artikel