nieuws

Scheveningse vispakhuizen opgetopt Projectgegevens

bouwbreed Premium

scheveningen – Optoppen van gebouwen is op zich niet meer bijzonder, behalve dan in Scheveningen. Daar zijn door Aanneming-Maatschappij Panagro pal aan de haven twee voormalige visserijpakhuizen voorzien van maximaal drie extra verdiepingen. Om gewicht te besparen en constructief toch voldoende stijfheid te krijgen past de aannemer staalframebouw toe op een schaal die tot dusverre nog niet in Nederland was te zien.

De twee betonnen vispakhuizen die bekend staan onder de namen Nautilus en Ysvis staan naast elkaar aan de Dr. Lelykade. Maar daarmee is elke overeenkomst tussen de bouwwerken beschreven, want constructief gezien verschillen ze als dag en nacht. Zo heeft de Nautilus een lichte en de Ysvis een hele zware betonconstructie. Omdat op de Nautilus maar liefst drie nieuwe etages zijn gebouwd en de vloeren van de bestaande bouw licht waren gedimensioneerd, heeft Panagro ongeveer 20 ton staal extra in de onderbouw verwerkt. De stalen profielen zijn aan de bestaande betonnen kolommen bevestigd.

Volgens projectleider Theo van Amsterdam rust de nieuwe bovenbouw volledig op de nieuwe onderliggende staalconstructie en worden de krachten afgegeven aan nieuw gemaakte poeren. Deze poeren zijn direct naast de bestaande fundering van de betonnen kolommen gemaakt. Van Amsterdam: “Door de koppeling van bestaande en nieuwe constructieonderdelen werkt het geheel samen om de vereiste stabiliteit te krijgen.”

De betonconstructie van de Ysvis bleek daarentegen juist weer zeer zwaar te zijn gedimensioneerd, waardoor een extra staalconstructie niet noodzakelijk was. Uitvoerder Jochem Aarts: “We hebben zelfs heel veel beton en zelfs vloervelden weg moeten hakken om ruimte te creëren voor onder andere patio�s, daktuinen en logia�s.”

Om het oorspronkelijke uiterlijk van de panden te bewaren, heeft architect Eric Vreedenburgh van Archipel Ontwerpers voor een opbouw gekozen die �los� staat van de bestaande bouw, het zogenaamde luchtgebonden bouwen. Dat voegt door het architectonisch ontwerp een extra dimensie toe aan gebouw en omgeving. Vreedenburgh merkte hierbij het dak van de bestaande panden aan als een tweede maaiveld, van waaruit weer een gebouw ontstaat.

Van Amsterdam: “De architect heeft de nieuwbouw los gemaakt door bijvoorbeeld de gevellijnen niet door te trekken en de eerste laag terug te laten springen. Zo lijkt de nieuwe constructie te zweven. Ook de keuze voor de �lichte� staalconstructie van de bovenbouw en de toepassing van veel glas dragen bij aan het idee van luchtgebonden bouwen. De keuze voor staalframebouw biedt hierbij een aantal voordelen volgens Van Amsterdam. “Het systeem is flexibel, licht en biedt een ruime keuzevrijheid voor de toekomstige eigenaren.” De basis van het systeem vormen koudgewalste C-profielen voor de zowel de vloer- als de wandopbouw.

Aarts: “Omdat we alle profielen koppelen en verankeren aan de hoofdstaalconstructie ontstaat een zeer stijve constructie. De vloer neemt als één geheel over de volledige oppervlakte de schijfwerking op.” Die stijfheid is een absolute vereiste omdat er enerzijds sprake is van een lichte constructie die gevoelig is voor de windbelasting aan de kust en anderzijds omdat een deel van de gevel met stuc wordt afgewerkt.

Materiaalkeuze

De luxueuze uitvoering is onder meer af te leiden aan de keuze voor de materialen. Van Amsterdam: “Op bakstenen na verwerken we hier op de bouwplaats een assortiment bouwmaterialen dat de vergelijking met een flinke bouwmarkt aan kan. Zo passen we voor de gevels onder meer staal toe naast rvs, hout, glas, stuc, vliesgevels en aluminium, gepoedercoat dan wel geanodiseerd.”

Een van de moeilijkste onderdelen is de gevelinvulling met schuifpuien. Aarts: “Dergelijke puien zijn gevoelig wat betreft water- en winddichtheid. Om zeker te weten dat we geen problemen krijgen, zijn de schuifdeuren getest op een winddruk van 600 Pascal wat ongeveer overeenkomt met windkracht 12.”

Panagro verwacht Nautilus in mei en Ysvis in juni op te leveren.

Voorbeeldstatus

De gebouwen Nautilus en Ysvis kregen van het ministerie van VROM een voorbeeldstatus in het kader van het Innovatief Programma Stedelijke Vernieuwing (IPSV). Dezelfde status ontving het project vanwege de nota Belvedère, een gezamenlijk initiatief van de ministeries van VROM, OCW, LNV en V&W. Dit bevestigt het overheidsstreven naar het intensieve betrekken van cultuurhistorie bij ruimtelijke ontwikkelingen en voorkomt in dit geval dat de twee vispakhuizen verloren gaan. Beide panden behouden voor een deel de bestemming als bedrijfspand. Wel komen in de nieuwe opbouw van de Nautilus en in de bovenste bestaande verdieping van de Ysvis en de nieuwe opbouw zeer luxueuze appartementen, waarvan één woning zelfs een oppervlakte krijgt van 400 vierkante meter.

Opdrachtgever: KBM-Molenburg Ontwikkeling, Den Haag

Architect: Archipel Ontwerpers, Den Haag

Hoofdaannemer: Aanneming-Maatschappij Panagro, Leidschendam

Staalframe: MAT Zaltbommel

�We hebben gekozen voor luchtgebonden bouwen�

Reageer op dit artikel