nieuws

Latexfalt weert alle oplosmiddelen

bouwbreed Premium

koudekerk aan den rijn – Latexfalt, producent van bitumineuze producten waaronder bindmiddelen voor oppervlaktebehandeling van wegen, haalt per 1 maart alle oplosmiddelen uit zijn producten. De producttypen Cindumix, Polymix en Surmac worden vervangen door één nieuw product, Surmac-Eco. Latexfalt bouwt in Koudekerk een installatie voor de productie van dit nieuwe bindmiddel.

“Wij hebben kans gezien een elastisch met polymeren gemodificeerde bitumen te ontwikkelen die zowel bij hoge als bij lage temperaturen kan worden toegepast”, zegt directeur Bert Jan Lommerts. “Dat warme bindmiddel is heel elastisch. In plaats van oplosmiddelen hebben we een plantaardige olie toegepast. Wat er precies in zit, ga ik niet vertellen. Dat is ons toverstokje. De samenstelling kan voor specifieke toepassingen worden ingesteld en zo kunnen we het product eenvoudig aanpassen aan klimatologische omstandigheden.”

“Het nieuwe product heeft een vlampunt van meer dan 200 graden Celsius, is dus veilig te verwerken en te versproeien met bestaande sproeiwagens”, stelt René van Grunsven, manager wegenbouwactiviteiten Latexfalt.

“De nieuwe Surmac-Eco hoeft niet meer te drogen of uit te harden, zodat de weg na het aanbrengen van de oppervlaktebehandeling direct kan worden opengesteld voor het verkeer. Alternatieve producten op basis van plantaardige oliën blijven weken of soms zelfs vele maanden gevoelig voor wringschade of worden te week bij hogere temperaturen.”

Oppervlaktebehandeling van wegen, volgens recente Amerikaanse onderzoeken de meest kosteneffectieve oplossing om wegen voor zeven tot tien jaar veilig en berijdbaar te houden, begon met teer. Maar dit wordt al meer dan vijftien jaar om milieutechnische redenen en redenen van duurzaamheid niet meer gebruikt. Daarna kwamen voor warmgesproeide oppervlaktebehandelingen de huidige oplosmiddelhoudende producten.

Oostenrijkers bedachten halverwege de jaren negentig een product met koolzaadolie. Maar het probleem met dit eerste milieuvriendelijke systeem was dat het te lang week bleef. Voor versnelde uitharding voegde een Frans bedrijf speciale metaalzouten toe, maar daarvan is de uithardingstijd nog niet kort genoeg. Bovendien mogen deze metaalzouten in Nederland niet worden toegepast.

“Maar de gedachte erachter is goed”, zegt Lommerts. “Wij hebben natuurlijke toeslagstoffen ontwikkeld, die zorgen dat we helemaal geen metaalzouten meer nodig hebben. De eigenschappen van de oppervlaktebehandeling zijn direct op niveau nadat het bindmiddel gesproeid is en de steenslag is ingestrooid”.

“De methode van aanbrengen blijft dezelfde: 1 tot 1,5 millimeter sproeien, gevolgd door de splitwagen, walsen en eventueel vegen. Het verkeer kan als het ware meteen achter de veegwagen aan. Bovendien treedt geen dampvorming op. “Een goede oppervlaktebehandeling is waterdicht, blijft taai en stroef en de ruimte tussen de steentjes biedt enige waterberging. Bovendien bepaalt de reflectie van de steentjes in grote mate de zichtbaarheid van de weg”, zegt Van Grunsven. “Deze eigenschappen zijn direct aanwezig in oppervlaktebehandeling met Surmac-Eco. Met enige overdrijving kan worden gesteld dat deze slijtlaag CO2 uit de lucht gebruikt. De plantaardige olie is gemaakt van koolzaad of zonnebloemen die CO2 uit de lucht halen om de olie te maken. Per vierkante meter weg is ongeveer een vierkante meter koolzaad of zonnebloem nodig”.

Lommerts ziet goede kansen voor het bindmiddel, vooral in Duitsland waar de belangstelling voor bijvoorbeeld koolzaadolie als autobrandstof fors groeit. In eigen land ligt nu 750.000 vierkante meter Surmac-Eco-wegen langs dijken in Friesland, in heuvels en bossen van Limburg en Gelderland en tussen koolzaadvelden in Groningen.

“De boeren hebben baat bij deze ontwikkelingen, die het ondernemerschap in de agrarische sector ondersteunen”, zegt hij. “Daarom heeft ook de politiek belangstelling. Al dit soort ontwikkelingen dragen bij aan het realiseren van de doelstellingen, zoals overeengekomen in het Kyoto-verdrag dat deze maand officieel in werking treedt. Verder zie ik in Scandinavië goede mogelijkheden, omdat de eigenschappen bij lage temperaturen goed zijn. En uit Groot-Brittannië, Frankrijk en Ierland is belangstelling, omdat Surmac-Eco maar een fractie duurder is dan de oplosmiddelhoudende producten en men onder de indruk is van de eigenschappen van het materiaal.”

Reageer op dit artikel