nieuws

Wegwerker vaker op de weg bij nacht en ontij

bouwbreed Premium

den haag – Rijkswaterstaat werkt met ingang van het nieuwe jaar met een nieuwe richtlijn voor wegwerkzaamheden. De veiligheid van de automobilist en van de wegwerker staan centraal. Voor de wegwerker betekent dat nog vaker s nachts en in het weekend aan de slag.

Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat een richtlijn heeft opgesteld voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden. Het reglement geldt voor alle werken aan rijkswegen en zal onderdeel gaan uitmaken van het bestek. Tot nu toe werken wegbeheerders met de CROW-publicaties 96, 96a en 96b en vooralsnog is het ministerie de enige die met een eigen richtlijn een stap verder gaat.

Voor het eerst staan de �life cycle kosten� centraal bij wegwerkzaamheden. Het gevolg daarvan is dat beheer en onderhoud meteen meewegen bij de aanleg van nieuwe infrastructuur. Daarmee zet de dienst de deur open naar innovatieve contracten waarbij het mogelijk is meer te investeren bij de aanleg om onderhoud in een later stadium in te perken.

“We hebben onze manier van werken op een rij gezet en dat was nog niet eerder gedaan”, licht M. Kusters van Rijkswaterstaat toe. Als een van de schrijvers van de richtlijn maakt hij duidelijk dat de praktijk niet drastisch zal veranderen. De regels voor vluchtstrookafzettingen zijn iets aangescherpt. Wegwerkers kunnen rekenen op 1,1 meter vrije ruimte naast het voortrazende verkeer. Zijn goede barrières aangebracht, dan mogen de auto�s met 90 kilometer per uur rijden langs de werkzaamheden. Bij aanleg van een tijdelijke rijbaan behoort in het vervolg ook een maximum snelheid van 100 kilometer tot de mogelijkheden.

De ervaring heeft geleerd dat de gebruikelijke snelheidsbeperking van 70 kilometer naar 90 kilometer kan zonder extra risico voor de wegwerkers. Een lagere snelheid is alleen nodig bij zeer smalle wegvakken voor de auto�s of als wordt gewerkt achter een afzetting van alleen kegels of bakens.

Rijkswaterstaat wil nog meer dan voorheen werkzaamheden combineren om zo efficiënt mogelijk te werken. Belangrijk uitgangspunt van de richtlijn is dat “belastinggeld zorgvuldig moet worden besteed”. Dat zal bij grootschalige projecten vaker betekenen dat wegen helemaal worden afgezet. De doorstroming is een ander belangrijk punt voor de dienst en daarom kan totale afsluiting alleen in de rustige uren.

Reageer op dit artikel