nieuws

Twijfel over veiligheid tramtunnel duurt voort

bouwbreed Premium

DEN HAAG – De tramtunnel in de Haagse binnenstad is veilig, stelt de gemeente Den Haag in reactie op brandveiligheidsdeskundigen die recent hun twijfels uitten. Maar de laatsten houden voet bij stuk en stellen dat door het laatste stuk tunnel eigenlijk nog maar één tram tegelijk mag rijden. Daarmee zou de capaciteit van de tunnel zon beetje halveren.

In het VPRO-radioprogramma Argos plaatsten diverse brandveiligheidsdeskundigen vorige week vraagtekens bij de veiligheid van de tunnel die in oktober in gebruik werd genomen. Aan het woord kwamen onder andere ir. R. van Herpen die in 2001, namens ingenieursbureau Cauberg-Huygen, het brandbeveiligingsconcept van de tunnel opstelde.

Daarop vroeg de Haagse verkeerswethouder Bruins aan de brandweer om eens te kijken of het inderdaad allemaal wel klopt met de vluchtwegen in de 1250 meter lange ondergrondse verbinding. Hoewel aan het begin en einde van de tramtunnel niet om de wettelijk voorgeschreven 60 meter een nooduitgang is, is het veilig, liet de brandweer dinsdag weten. De bewegwijzering is nog wel een punt van aandacht. De borden die de weg wijzen naar vluchtwegen kunnen mogelijk duidelijker. TNO bekijkt in opdracht van de gemeente hoe dat uitgevoerd kan worden.

Van Herpen, die vorige week door de brandweer is geraadpleegd, bleek het niet helemaal eens met die lezing. In een notitie aan de Haagse brandweer heeft hij laten weten dat met name het risico van indirecte slachtoffers erg groot is. Dat zijn slachtoffers onder passagiers van voertuigen die niet direct bij de calamiteit betrokken zijn, maar onverhoopt stil komen te staan in de tunnel. Er moeten volgens Herpen ofwel alsnog vluchtdeuren worden gerealiseerd in het tracé tussen station Spui en het Centraal Station of er moet een goede rook- en warmteafvoerinstallatie worden aangebracht die onder alle omstandigheden de rookverspreiding naar één kant garandeert. Zonder die maatregelen mag er nog maar een tram tegelijk door het laatste stuk van de tunnel rijden en neemt de transportcapaciteit van de tunnel drastisch af. De gemeente wil de tunnel juist intensiever gaan gebruiken en ook de toestellen van de toekomstige RandstadRail er doorheen sturen.

Reageer op dit artikel