nieuws

HSP-succes brengt Voorbij weer terug naar gww Proefpalen getest

bouwbreed Premium

rotterdam – Voorbij Funderingstechniek op de InfraTech. Die stap naar verbreding van het werkterrein is te danken aan het succes van de HSP. Van deze ooit voor het hsl-spoor bedachte Hoge Snelheids Paal wordt deze week de miljoenste meter geïnstalleerd. In een bedrijfshal.

Om zettingsvrije platen te kunnen realiseren voor het hsl-traject bij Rotterdam, bedacht innovator Ad Bisschops van Voorbij ooit een snel te plaatsen funderingspaal. Vanwege de toenmalige normen werden uiteindelijk prefab betonnen funderingspalen toegepast. De HSP-paal bleek echter uistekend dienst te kunnen doen in de utiliteitsbouw en met name voor het – ook van binnenuit bij renovaties – funderen van bedrijfshallen e.d. Door een kleiner grid van HSP�s toe te passen kan de betonvloer namelijk dunner worden en – dat scheelt het meest – kan met veel minder wapening worden volstaan. Sinds de introductie in 2001 zijn op deze wijze een miljoen meters HSP verwerkt onder voornamelijk bedrijfshallen.

Voortschrijdend inzicht leidt er nu echter toe, dat de HSP min of meer weer kan worden toegepast waarvoor hij was bedacht: het maken van zettingsvrije grondlichamen. Daarvoor komt de matras-methode in aanmerking: dicht op elkaar worden in hoog tempo HSP�s met een verbrede paalkop aangebracht, waarop vervolgens een geogrid-laag met steenkorrels komt te liggen. Gevisualiseerd lijkt dat een beetje op de springveren onder een matrasdek, vandaar.

Bochttraject

Een eerste project is inmiddels op deze wijze uitgevoerd, een 350 meter lang bochttraject met een hoogteverschil van 8,5 meter voor de sneltram tussen Rotterdam en nieuwbouwwijk Carnisselanden in Barendrecht. De stijle bocht is nodig omdat deze Carnisselandelijn vlak bij knooppunt Vaanplein de A15 kruist.

Volgens productmanager ing. André de Lange van Voorbij-dochter Voton stuitte op de betreffende locatie de gebruikelijke voorbelasting met zand in combinatie met verticale drainage op enkel voor het gebied typische problemen: de dragende zandlaag ligt op 17 meter, kwel vanuit de ondergrond was niet toegestaan uit milieuoogpunt, het grondwaterpeil was hoog en mocht niet worden verstoord. Omdat het een natuurgebied betreft moest de aardenbaan zo onzichtbaar, dus slank mogelijk zijn. Bovendien wilde toekomstig gebruiker RET het tracé zo snel mogelijk kunnen benutten en dat lukte niet bij een maandenlange voorbelasting en drainage.

Grondslagen

Het matras-ontwerp voor de Carnisselandelijn is gemaakt door Voorbij-dochter Heibedrijf Hylkema in samenwerking met MNO Vervat GWW en het Ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam. Moeilijke grondslagen zijn er overal ter wereld. Vandaar dat volgens De Lange projecten zoals de Carnisselandelijn de weg vrijmaken voor toetreding van de HSP in de gww, niet alleen in Nederland, maar ook mondiaal. Te beginnen in Duitsland, waar de Voorbij Groep een dochteronderneming heeft.

Een vergrote paalvoet, de koppelpaal (een voorlopstuk) en gebruikt als trekpaal. Deze drie nieuwe toepassingsmogelijkheden van de Hoge Snelheids Paal zijn vorig jaar op een proeflocatie uitgeprobeerd en – na verharding van de betonmortel – op draagkracht en treksterkte beproefd. Cobouw deed daarvan verslag in de editie van 31 augustus.

Binnenkort verschijnt van die proeven het eindrapport, maar nu al kan André de Lange meedelen dat alle proeven goed zijn verlopen. Dat maakt de weg vrij voor een verdere marktintroductie.

Reageer op dit artikel