nieuws

Hager timmert aan de weg met plintsysteem

bouwbreed Premium

den bosch – In enkele duizenden woningen wordt de komende jaren het Kiss-installatiesysteem geïnstalleerd. Fabrikant Hager Tehalit rekent op een omzet van bijna 30 miljoen euro. De omzet voor de installateurs ligt uiteindelijk ongeveer vijf keer zo hoog, becijfert het bedrijf uit Den Bosch.

Kiss is een doorlopend aan te passen plintsysteem voor onder meer elektra, telecom, televisie en radio.

Voor eind 2004 verwacht Hager Tehalit zo�n tweehonderd Kiss-Garantiedealers aan zich te kunnen binden. In de loop van volgend jaar wil het elektrotechnisch bedrijf uit Den Bosch het netwerk uitbreiden tot 300 wederverkopers. De fabrikant leidt de Garantiedealers op zodat ze de projecten met het Kiss-materiaal kunnen uitvoeren. De installatieprojecten, die op dit moment nog via de verkopers van Hager Tehalit bij projectontwikkelaars en woningcorporaties zijn binnengehaald, worden exclusief aan de wederverkopers gekoppeld. Het bedrijf verstrekt de installateurs een groot aantal hulpmiddelen waarmee ze in de komende jaren ook zelf opdrachten binnenhalen.

De fabrikant verspreidde onder ontwikkelaars en corporaties een glossy catalogus van bijna 350 pagina�s. Daarin staan de Kissabilities, ruim vijfhonderd elektrotechnische toepassingen, die bewoners voor het installatiesysteem kunnen gebruiken. Dit varieert van zorgtoepassingen tot comfortsystemen en van beveiliging tot multimedia. Hager Tehalit werkt daarvoor samen met Philips. Die biedt zijn moderne Streamium producten aan als onderdeel van het systeem. Streamium is een soort multimediatoestel waarmee de inhoud van een pc in de woonkamer is te zien en af te spelen. Philips noemt de samenwerking �strategisch�. Het eveneens nieuwe consumentenblad Kiss Living moet bewoners enthousiast maken voor nieuwe elektrotechnische snufjes in de woning.

De Garantiedealers kunnen in de Dealer Experience Club ervaringen uitwisselen. Hager Tehalit deelt de wederverkopers in regio�s in om de contacten heel direct en efficiënt te laten verlopen.

De dealers bepalen in grote mate zelf welke onderwerpen ze op de bijeenkomsten van de Dealer Experience Club aan de orde willen laten komen. De fabrikant bekwaamt installateurs die in de projectenmarkt actief zijn en installateurs die voornamelijk de particuliere markt bedienen met specifieke opleidingen.

Het Bossche bedrijf schoolt gegadigden ook tot �Kiss-Home adviseur/adviseuse�. Met deze opleiding wil Hager met de Kiss-Garantiedealers adviseurs opleiden die bij particulieren huis aan huis de mogelijkheden van het installatiesysteem onder de aandacht brengen. Op deze wijze wil de producent de installatie van het systeem in bestaande woningen bevorderen.

Met Kiss-Health Care wil Hager Tehalit de zorgmarkt op. Het installatiesysteem functioneert volgens de fabrikant in woningen als een volledig open zorgconcept en infrastructuur waarvan een veelheid aan zorgdiensten gebruik kan maken.

Reageer op dit artikel