nieuws

Een self anchored hangbrug was werkelijk uniek geweest

bouwbreed Premium

den haag – De ontwerpers van het San Francisco-Oakland Bay Bridge East Span-project hebben een landmark voor het gebied willen maken. Geld speelde geen rol. Ze kwamen met een constructie die nog nooit was vertoond: een asymmetrische, self-anchored suspension bridge met enkele pyloon.

Het East Span-project is onderdeel van het programma van het California Department of Transportation (Caltrans) om bruggen onder hun beheer aardbevingsbestendig te maken. Omdat aanpassen van de bestaande brugverbinding duurder zou uitpakken besloot Caltrans een nieuwe te bouwen ter vervanging. Het project kent vier hoofdonderdelen: een aanbrug van zo�n 2,5 kilometer naar een hangbrug als visueel herkenningspunt in de omgeving en met aan elke kant de nodige aansluitende infrastructuur.

Het detailontwerp van de hangbrug is gemaakt door T.Y. Lin International in een joint venture met Moffatt & Nichol Engineers dat de funderingen heeft gedaan. Een asymmetrische, self anchored suspension bridge met een enkele pyloon met aan weerszijden een brugdek voor vijf rijstroken is uitzonderlijk. Een self anchored hangbrug heeft geen uitwendige verankeringspunten. De horizontale krachten worden door het wegdek opgenomen. De asymmetrische vorm met overspanningen van 385 en 180 meter stoelt op esthetische overwegingen.

Hoogdraagkabel

Echt bijzonder is de doorgaande hoofddraagkabel. Die loopt in een lus van de buitenkant van het ene wegdek aan het begin van de korte overspanning schuin naar binnen over de top van de pyloon en schuin naar buiten naar het uiteinde van hetzelfde wegdek bij de lange overspanning, onder de wegdekken door naar de andere kant en vandaar van de buitenkant van het andere brugdek, terug tot over de pyloon en weer naar de buitenkant van het tweede brugdek bij het uiteinde van de korte overspanning. Aan deze hoofddraagkabel komen hangkabels die schuin naar de buitenkanten van de wegdekken voeren.

Een werkelijk bijzonder ontwerp. Ingewikkeld en te duur. Het moet nu eenzelfde constructie worden als de aanbrug, een eenvoudig viaduct op pijlers.

A. Romein van de TU Delft bevestigt dat het ontwerp uniek is. Niet alleen het brugconcept is dat, maar ook details zoals bijvoorbeeld de aansluiting van de schuin verlopende hangers met de hoofdkabel zijn uniek van karakter. De twee aparte kokerliggers voor de beide rijrichtingen maakt de brug breed en dat geeft een goede weerstand tegen flutter, een ongewenste opslingerende beweging onder invloed van wind.

Volgens Romeijn had een tuibrug een veel goedkoper alternatief kunnen zijn. Het zou in zijn ogen dan wel een heel burgelijk braaf concept zijn geweest. Bij het hangbrugontwerp hebben stichtingskosten niet meegespeeld. Het zou een brug geworden zijn met een impact op langere termijn waarbij het geld op langere termijn dubbel en dwars terug komt.

Reageer op dit artikel