nieuws

Duitse bouw hoopt met pps crisis te bezweren

bouwbreed Premium

berlijn – De Duitse bouwnijverheid verliest dit jaar andermaal 3,5 procent omzet. Dat is de verwachting van brancheorganisatie Deutsche Bauindustrie.

Volgens voorzitter I. Walter staan alle seinen op rood. Zijn eigen concern Walter Bau snijdt driftig in eigen vlees om louter te overleven. In de Duitse bouwbranche dreigen 32.000 werknemers hun baan te verliezen. De omzet zakte in het tiende crisisjaar achtereen 30 procent onder het niveau van 1995. Het herstel zal in ieder geval uitblijven tot 2006. Tussen de omzetten van 1995 (116,8 miljard euro) en 2005 gaapt een kloof van 41 miljard euro.

Deutsche Bauindustrie legt de schuld van de aanhoudende crisis vooral bij het slechte economische tij. De verwachte 1,5 procent groei van het bruto binnenlands product is niet genoeg om de sector uit het slop te trekken. De omstandigheden worden verder verslechterd door de grote leegstand in de kantorensector, de matige overheidsinvesteringen en de beperking van de subsidie op particuliere woningbouw. Als klap op de vuurpijl heeft spoorwegbedrijf Deutsche Bahn een investeringsstop ingesteld.

De sterkste terugslag verwachten de Duitse bouwers van de zijde van het bedrijfsleven: 5 procent minder opdrachten. De woningbouw zal moeite hebben het omzetverlies tot 4 procent te beperken. De schade wordt grotendeels aan het oog onttrokken door de inhaalslag vanwege de afschaffing van de eigen huistoelage. Het aantal opgeleverde woningen zal met 285.000 iets hoger liggen dan vorig jaar.

De overheden houden sterk de hand op de knip. Bauindustrie vraagt zich af wat zal gebeuren met de 244 miljoen euro die het bouwministerie van Stolpe ongebruikt in kas heeft. Met de voorzichtige start van taken uitgevoerd in publiek-private samenwerking als pleister op de wonde, neemt de omzet uit overheidswerken dit jaar af met 2 procent.

Deutsche Bauindustrie roept de overheden op de dreigende neergang van de bouwnijverheid niet voor lief te nemen. De brancheorganisatie wil dat de inkomsten uit de per 1 januari ingevoerde tolheffing voor het vrachtverkeer linea recta ter beschikking komt van bouwinvesteringen. Prioriteit dient volgens de aannemers te hebben het tot bloei brengen van publiek-private samenwerkingscontracten. Met een conjuncturele impuls ter grootte van een miljard euro, komt volgens Bauindustrie het dal van de bouwcrisis in zicht.

De brancheorganisatie vindt dat vijf pps-projecten voorrang verdienen. Op het prioriteitenlijstje staan onder andere het wegvak Düren – Kerpen (A4), vlak over de grens bij Limburg en de snelweg van Buchholz naar Bremen in Nedersaksen.

Overheden houden sterk de hand op de knip

Reageer op dit artikel