nieuws

Oud-minister Kroes kritiseert parlement

bouwbreed

den haag – De sterke lobby uit de wereld van transport en havens was volgens oud-minister Kroes (verkeer) niet de reden voor de aanleg van de Betuweroute. De verwachte capaciteitstoename van goederenvervoer gaf de doorslag. Dat de spoorlijn veel duurder uitviel dan geraamd, lag aan de extra wensen van de Tweede Kamer en de meegaandheid van het kabinet.

Dat zei de oud-minister gisteren in de hoorzitting voor de Tweede Kamer. De Tweede Kamer moet zich volgens haar meer bewust worden van het feit dat aan extra wensen een prijskaartje hangt. “Op zeker moment moet het kabinet zeggen: stop, tot hier en niet verder.” Kroes wilde een visie op de strategische mogelijkheden van goederenvervoer over het spoor en stelde daartoe de commissie Van der Plas in met mensen uit de transport- en havenwereld. Tot die tijd ging het kabinet vanwege geldgebrek uit van betere benutting van het spoor, daarna kwam de Betuwelijn in beeld.

“De cijfers over de groei van de havens en Schiphol duiden op een hele sterke groei, dat was onmogelijk over de weg te vervoeren. Toen heeft het kabinet besloten dat we moeten wedden op het paard Betuweroute”, aldus Kroes. Volgens haar was het echter niet alleen de commissie Van der Plas die daarvoor verantwoordelijk was. “We kregen ook signalen uit Zuid-Holland, Gelderland, van de Kamers van Koophandel en gemeenten als Rotterdam, Dordrecht, Tiel en Nijmegen om de infrastructuur aan te passen. Het was een teken van de tijd”, aldus Kroes.

Achtergrond

Het vervoer over water raakte door deze gang van zaken op de achtergrond. “De Tweede Kamer en het kabinet praatten bij goederenvervoer alleen over weg en spoor”, aldus K. de Vries, directeur van de Koninklijke Schuttevaer. Als belangenbehartiger van de binnenvaart heeft hij meteen gewezen op het gebrek aan rentabiliteit van de Betuweroute, omdat de binnenvaart het vervoer goedkoper kan. Hij schreef de opvolger van Kroes, Maij-Weggen, een brief hierover en vroeg haar onderzoek te doen naar goederenvervoer over water. Van het ministerie van Verkeer en Waterstaat kreeg hij te horen: “Als we de Betuwelijn niet doen, betekent dat einde spoor en hoe moeten we dat in het buitenland uitleggen?”

Op dit moment heeft de binnenvaart volgens De Vries de markt in handen met 3,1 miljoen containers tegenover 150.000 over het spoor. “Wij halen gemakkelijk 30 tot 50 miljoen ton omzet”. Voor concurrentie vreest hij niet, ook niet in de toekomst. “Zij heeft een marktaandeel van 3 procent, ik word daar niet erg warm van”, aldus De Vries.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels