nieuws

Dubbel gekromd op maat

bouwbreed

wierden – Een gebold dek dat een flauwe bocht maakt, kenmerkt de nieuwe brug in het Overijsselse Wierden. En dan is er ook nog eens de schuingeplaatste drukboog.

De drukboog staat overigens los van de hoofdbuis om te voorkomen dat hij horizontale krachten opneemt. Via zwaar uitgevoerde trekstangen neemt de drukboog alleen de verticale krachten op van de brug. De horizontale krachten die onder belasting in de dubbelgekromde constructie ontstaan, worden door de hoofdbuizen naar de landhoofden afgedragen. De drukboog steunt aan beide oevers af met scharnierpunten op onderheide betonnen poeren.

De brug is ontworpen door IPV Delft, een ingenieursbureau voor productvormgeving. Het bureau bestaat uit een aantal industrieel ontwerpers, die zich gaandeweg hebben gespecialiseerd in straatmeubilair en vandaaruit steeds meer bruggen zijn gaan ontwerpen. “Consumentenproducten komen tegenwoordig nauwelijks nog van de tekentafel”, aldus ontwerper ir. I. Mulders van het bureau, die ook tekende voor de brug in de Wierdense woonwijk De Weuste.

IPV heeft een soort bruggenbouwsysteem opgezet waaruit vrij gemakkelijk bruggen op maat zijn samen te stellen. De eerste keuze behelst de draagconstructie uit beton of staal. In beide materialen heeft het bedrijf meerdere varianten die nauw aansluiten bij de mogelijkheden en productiewijzen van huisaannemers waarmee IPV werkt. Voor brugdek, balusters en hekwerken zijn meerdere varianten beschikbaar die daar naadloos op aansluiten. Alle mogelijkheden zijn volgens Mulders al eens uitgedacht en doorgerekend, zodat er snel een brug kan worden samengesteld.

De brug in Wierden viel overigens niet met dat systeem te ontwerpen. Daarvoor waren de wensen van de gemeente, zoals de toog én de horizontale bocht in het brugdek, te uitzonderlijk. Staalbouwer Jansen Venneboer realiseerde het ontwerp, dat overduidelijk is geïnspireerd op de creaties van Spanjaard Santiago Calatrava.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels