nieuws

Bovag: Afzondering

bouwbreed

De afschaffing van het grijs kenteken is onverteerbaar voor de garagehouders en auto-industrie. De brancheorganisaties Bovag en RAI brengen geen enkel begrip op voor het initiatief de bestelauto�s als werkpaarden van de weg zwaarder te belasten. “Als de plannen doorgaan zondert Nederland zich verder van Europa af”, waarschuwt de autolobby. “Vrijwel nergens elders bestaat een […]

De afschaffing van het grijs kenteken is onverteerbaar voor de garagehouders en auto-industrie. De brancheorganisaties Bovag en RAI brengen geen enkel begrip op voor het initiatief de bestelauto�s als werkpaarden van de weg zwaarder te belasten.

“Als de plannen doorgaan zondert Nederland zich verder van Europa af”, waarschuwt de autolobby. “Vrijwel nergens elders bestaat een luxe belasting op bestelauto�s. Net zo min als de bpm op personenauto�s”. Ook de ingrepen in de voor bpm vrijgestelde accessoires als navigatiesystemen, cruise control en boordcomputer, valt in slechte aarde. Geen goed nieuws voor de veiligheid, aldus Bovag en RAI.

De ANWB bepleit een overgangsregeling voor mensen die de dupe worden van de afschaffing van het grijs kenteken. De bond wil de angel uit de discussie halen door het grijs kenteken te laten voortbestaan tot de aanschaf van een nieuwe wagen. Als alternatief ziet de ANWB een compensatieregeling voor het waardeverlies van de auto en de hogere wegenbelasting.

De ANWB constateert dat haar leden de overwegingen van staatssecretaris Wijn maar lastig kunnen volgen. De bezitters van wagens met grijze kentekens vinden dat ze ten onrechte beticht worden van misbruik.

Van Nederland Distributieland geen enkele kritische kanttekening bij de kabinetsplannen. De organisatie is ingenomen dat de logistiek wordt gewaardeerd als bloedsomloop van de Nederlandse economie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels