nieuws

Bij lt-asfalt gaat het om milieuwinst

bouwbreed

sevenum – Bij lage-temperatuur ofwel lt-asfalt draait het bij winstmaken niet zozeer om geld als wel om het milieu. Voor r&d-manager Ton Kneepkens van Janssen de Jong infra is dat voldoende reden om te pleiten voor subsidie om grootschalige toepassing van de grond te krijgen.

“Als de overheid op de gebieden warmte en geluid stimuleringsregelingen in het leven weet te roepen, waarom dan niet voor de verdere introductie van een veelbelovend product als lage-temperatuurasfalt”, zo luidt het pleidooi van Kneepkens. Hij deed zijn uitspraken vorige week in Sevenum, waar een opgeschaalde praktijkproef wordt gehouden.

Asfalt produceren bij de ongekend lage temperatuur van 85 tot 90 graden Celsius, daar wordt het product zelf niet echt goedkoper van, zo constateert Kneepkens. Volgens hem vormt de brandstofbesparing slechts een klein deel van de totale productiekosten en gaat het dus om dubbeltjes en wellicht kwartjes.

De echte voordelen van lt-asfalt schuilen in de winst voor het milieu: een lager energiegebruik en daarbij ook minder CO2-emissie. “Daarom is een stimuleringsregeling nodig voor dit product, om in aanvang te kunnen concurreren met traditionele mengsels.”

Want prijsverschillen tijdelijk wegnemen kan menig opdrachtgever – vaak lagere overheden – over de streep trekken om er een wegvak mee te laten uitvoeren.

Twee kilometer

De gemeente Sevenum zette die stap ook zonder subsidie. Twee kilometer lang en 5,4 meter breed is het demovak in de Helenaveenseweg. De laag lt-asfalt is 6 centimeter dik. In totaal wordt in Sevenum ongeveer 1900 ton verwerkt en dat maakt het meteen tot het grootste project tot nog toe. Een dunne deklaag van Viagrip maakt het demoproject af.

Daarna worden enkele proefplaten uit het wegdek gezaagd om door ontwikkelingspartner Innovatie Test Centrum (ITC) te worden bekeken op mechanische eigenschappen. Nog voor het eind van het jaar moeten de resultaten daarvan bekend zijn.

ITC-Delft is onderdeel van de Dienst Weg- en Waterbouwkunde.

Leereffecten

Geruime tijd is in Sevenum gestoeid met het verdichtingspercentage in combinatie met verscheidene walsmethodieken. In eerste instantie bleef de gemiddelde verdichting namelijk schommelen rond de 98 procent; net te weinig in de ogen van Rijkswaterstaat.

Bij laboratoriumonderzoek bleek de te geringe verdichting mede te wijten aan de wijze van walsen. Daarom zijn in Sevenum vier verschillende walsvakken gemaakt. Bandenwalsen scoorden het slechtst op het niet al te warme asfaltoppervlak. Het mengsel werd losgetrokken, waarschijnlijk omdat het in de asfalt aanwezige vocht niet kan ontsnappen.

“Traditioneel walsen bleek uiteindelijk toch de hoogste waarde te geven en op dit project tot de gewenste honderd procent te komen”, aldus Kneepkens.

Verder bleek het in de praktijk beter om na een flinke regenbui het water op de onderlaag eerst te verwijderen, alvorens met asfalt onder de 100 graden Celsius aan de slag te gaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels