nieuws

Tijdelijke maatregelen en minimale overlast na vertraging van hsl

bouwbreed

den haag – De nasleep van de aanleg van de hsl-zuid duurt nog jaren. De eerste treinen rijden in 2006, maar de lijn is dan nog niet klaar. Bezuinigingen van het kabinet hebben de stationsvernieuwingen vertraagd. Tijdelijke maatregelen zorgen er wel voor dat de stations in 2007 gereed zijn voor de snelle trein.

Dat meldt een woordvoerder van ProRail. Bij station Amsterdam WTC zorgt de spoorbeheerder zelf voor verlenging van het perron. Het station zelf is pas in 2022 gereed. In Rotterdam zorgt de projectorganisatie voor tijdelijke perronverlengingen in afwachting van de verbouwing van het hele station dat in 2010 klaar zal zijn.

De begroting van Verkeer en Waterstaat had twee jaar geleden al een grote verschuiving van de post sleutelprojecten, de hsl-stations, naar andere werken. Dit leidde tot een ruzie met het ministerie van VROM die de stationsverbouwingen voorrang wilde verlenen. De projecten zijn echter ondanks de bezuinigingen doorgegaan, maar wel enigszins vertraagd.

In november is bijvoorbeeld de feestelijke start van de werkzaamheden voor de vernieuwing van station Den Haag Centraal. In 2008 moeten deze gereed zijn. In 2007, als de hogesnelheidstrein gaat rijden, is de gemeente er klaar voor. Perron drie is dan af. “Snel beginnen, hard werken en de overlast zo min mogelijk maken voor de reizigers”, luidt het commentaar van wethouder B. Bruins. Hij vindt wel dat de hofstad “vreselijk tekort wordt gedaan”. Per dag zullen vier hsl-treinen heen en terug rijden. Bovendien wil de NS de internationale lijnen vanaf station Holland Spoor dan stoppen. “Dat kan niet voor een stad waar zoveel ministeries en internationale organisaties zitten”, aldus de wethouder.

Het station van Rotterdam moet eind 2009 klaar zijn, maar de verbouwing staat ook hier de komst van de hsl niet in de weg. Met de tijdelijke perronverlenging kan de trein gebruik maken van de sporen waar de Thalys op rijdt.

Fatsoenlijk

In Breda voorziet de gemeente geen grote problemen. “Wij verwachten de trein in het voorjaar van 2007. Op dat moment is het station niet helemaal klaar, maar we wikkelen dat zo fatsoenlijk mogelijk af”, aldus een gemeentewoordvoerder. Zij vindt het nog te vroeg om op tijdelijke maatregelen vooruit te lopen.

De hsl is samen met de Betuweroute onderwerp van de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten onder leiding van PvdA-kamerlid A. Duivesteijn. Eén van de redenen voor het onderzoek, waarvan de openbare hoorzittingen 30 augustus beginnen, is de grote kostenoverschrijding. De snelle spoorlijn van Amsterdam via Schiphol, Rotterdam en Breda naar de Belgische grens was in 1997 geraamd op 3,4 miljard euro, maar inmiddels goed voor 5,8 miljard euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels