nieuws

Luchthavens moeten miljoenen investeren

bouwbreed

den haag – Internationaal treffen grote luchthavens omvangrijke voorbereidingen om de nieuwe luchtreus Airbus 380 te kunnen ontvangen. De bouwgolf is vergelijkbaar met eind jaren zestig toen de Boeing 747 zijn opwachting maakte.

Luchthaven Frankfurt steekt in de eerste fase 50 miljoen euro in het klaarstomen van zijn vliegveld voor de toestellen met een spanwijdte van 79,8 meter. Vanaf midden 2005 zullen de A380�s regelmatig te gast zijn in Frankfurt. Luchtvaartmaatschappij Lufthansa, dat zijn thuishaven heeft in de Rijn-Mainmetropool, heeft vijftien van de nieuwe luchtreuzen in bestelling. Op Schiphol zullen de A380�s, dankzij Malaysian Airways, vanaf 2008 vaste gast zijn. Op welke routes Air France KLM de toestellen inzet is nog niet duidelijk.

De Airbus 380 is amper 2 meter langer dan zijn beroemde voorganger en concurrent Boeing 747. Het toestel van Europese makelij heeft een hoogte van 24,1 meter, bijna 5 meter meer dan Jumbojet 747. Het vliegtuig verslaat alle passagiersvliegtuigen met zijn ruimte voor 555 passagiers en een actieradius van 15.000 kilometer bij een snelheid een fractie lager dan het geluid.

Om de reuzen met twee verdiepingen reizigers veilig te kunnen laten starten en landen, passen luchthavens zowel hun banen als terminals aan. Tevens worden nieuwe cateringvoertuigen en vliegtuigtrekkers aangeschaft.

Schiphol meldt in alle opzichten gereed te zijn voor de komst van de A380�s. Bij de bouw van de polderbaan is al rekening gehouden met de komst van de gevaartes. Op de verbrede E-pier kunnen de passagiers uit het tweedekstoestel moeiteloos in- en uitstappen.

Hoeveel kosten Schiphol exact gemaakt voor aanpassingen aan de wensen van werelds grootste passagiersvliegtuig is in Amsterdam niet bekend. In elk geval loopt het bedrag in de vele tientallen miljoenen euro�s.

Airbus is van plan zijn A380 volgend jaar voor het eerst te tonen tijdens de grote luchtvaartshow in Parijs. In 2006 worden de eerste exemplaren afgeleverd. Elf maatschappijen hebben inmiddels 129 toestellen besteld.

De A380�s worden in Toulouse in een 46 meter hoge hal ter grootte van vier voetbalvelden samengesteld uit componenten afkomstig uit alle windstreken. De Nederlandse inbreng is de toepassing van het materiaal glare, dat een kwart lichter is dan aluminium. Het laminaat bestaat uit flinterdunne laagjes aluminium afgewisseld met glasvezels, gedoopt in een lijmfilm.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels