nieuws

Kroon op het werk aan kop Lloydpier

bouwbreed

rotterdam – Op het Scheepvaart- en Transport College (STC) in Rotterdam komt als zestiende laag een complete conferentiezaal. De plaatsing van de zaal is letterlijk en figuurlijk de kroon op het werk op de kop van de Rotterdamse Lloydpier. Volgens planning gebeurt dat eind oktober door twee 1000 tons Liebherr-kranen die nu nog een klus in Maleisië afwerken.

Heijmans werkt al sinds januari 2003 aan de betonbouw, die nu op volle hoogte is. De hele zomer is doorgewerkt om tijdig het staalbouw topdeel te kunnen bouwen en de betonbouw gereed te maken om dit deel te kunnen ontvangen.

Door tijdens de bouwvak door te werken haalde Heijmans ook tijd in die eerder verloren ging bij het complexe funderingswerk.

Omdat het STC op nog geen 10 meter van de kademuren van de St-Jobshaven wordt gebouwd, kregen de bouwers te maken met zeer streng toezicht van het Havenbedrijf Rotterdam. Zo mochten de damwanden voor constructie van een waterdichte bouwkuip niet worden getrild of geheid, maar moesten ze worden gedrukt met behulp van vijzels. Een onmogelijke opgave, bleek al snel tijdens de uitvoering. Het kostte veel overleg, tests en onderzoek om ingenieurs van het Havenbedrijf ervan te overtuigen dat de damwandplanken wel degelijk zonder gevaar voor de kademuur konden worden geheid én dat de damwand er met groutankers aan kon worden gekoppeld.

Verankering van damwand en kademuur had als belangrijk voordeel, dat in de bouwput zonder stempelraam snel kon worden doorgewerkt. Nadat het zware en tijdrovende heiwerk was afgerond, schoot de ruwbouw razendsnel de hoogte in. Bovenop twee ondergrondse parkeerlagen staan nu zestien verdiepingen. De gevel is in een lichte helling opgebouwd en wordt voorzien van een dambordpatroon van lichtblauwe en zilvergrijze aluminium panelen.

Voor Rotterdam is het nieuwe STC, waarin verscheidene onderwijsvestigingen opgaan, een flinke opsteker. Het gebouw is berekend op 2300 studenten, krijgt beschikking over de modernste havensimulatiecentra en heeft bovendien aan alle kanten uitzicht op hetgeen het onderwijs in het gebouw is gericht: haven en scheepvaart.

Op de onderste lagen is de afbouw begonnen, op het dak zijn de voorzieningen gereed voor de plaatsing van het staalbouwdeel, dat maximaal 20 meter uitkraagt.

Bij de dakrand zijn in de geprefabriceerde gevelelementen schoenen zichtbaar waarin de liggers van het staalbouwdeel moeten passen. “Dat is heel kunstig gedaan”, zegt projectleider A. Kleisterlee van Heijmans. “In het betonelement is een staalplaat gemonteerd waarop schotjes zijn gelast. De liggers van de staalconstructie moeten precies in die schoenen vallen wanneer de conferentiezaal op zijn plaats wordt gehesen, waarna de boel wordt vastgelast. Het aardige is dat aan zo�n knoop vijf partijen werken, met elk een eigen constructeur die het controleert. En dat gaat tot nu toe nog allemaal goed ook.”

De vier zware dakspanten – opgebouwd uit HD 400/509 liggers, met een HE 1000 M ligger als voorbalk – worden met stalen bouten enkele verdiepingen diep in het gebouw verankerd. Tussen de spanten krijgen de studenten een dakterras.

De keuze voor het inhijsen van het staalbouwdeel kostte overigens langdurige discussies, omdat er vooraf vanuit was uitgegaan dat de conferentiezaal direct op de toren zou worden gebouwd.

Prefabricage

Heijmans wilde het bouwdeel liever prefabriceren: ten eerste omdat het lastig is te bouwen op een hoogte van 65 meter, met doorgaans grote windbelasting. Bovendien zouden de ondersteuningsconstructies en steigers die daarvoor nodig zijn het onmogelijk maken om het ondergelegen laagbouwdeel af te bouwen voor voltooiing van het werk aan de top van het gebouw.

Hoofdconstructeur ABT was niet alleen huiverig voor de hijsbelasting, maar wees ook op het feit dat deze aanpak onvermijdelijk tot gevolg zou hebben dat het uiteinde van de conferentiezaal als gevolg van de zwaartekracht iets naar beneden zou gaan buigen. “De constructeur heeft becijferd dat het zou uitkomen op een doorbuiging van 16 centimeter”, zegt Kleisterlee. “We lossen dat op door het opnemen in de staalconstructie van een zeeg, een opwaartse ronding die het verschil opheft. Het kost wat moeite, maar uiteindelijk lukt het toch steeds weer om het allemaal eens te worden.”

Projectgegevens

Opdrachtgever:

Scheepvaart- en Transport College, Rotterdam

Neutelings Rietdijk Architecten, Rotterdam

Constructies:

ABT Adviesbureau voor Bouwtechniek, Velp

Uitvoering:

Heijmans IBC Bouw, Capelle aan den IJssel

Staalconstructie:

Derckx Staalbouw, Weert

Montage en hijsen staalconstructie: De Kil Montage, Dordrecht

Aanneemsom:

30 miljoen euro

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels