nieuws

Winst Akzo Nobel daalt fors, bedrijfsresultaat verfdivisie in de lift

bouwbreed

arnhem – De omzet van de verfdivisie van Akzo Nobel is in het tweede kwartaal van dit jaar met 1 procent gedaald naar 1397 miljoen euro. Door kostenbesparingen en groei steeg het bedrijfsresultaat wel, met 7 procent tot 146 miljoen euro.

Dat blijkt uit de cijfers die het chemieconcern uit Arnhem gisteren heeft gepubliceerd.

De totale omzet over het tweede kwartaal omvat 3325 miljoen euro, 2 procent minder als in dezelfde periode vorig jaar. De winst van Akzo Nobel zakte flink in. Het nettoresultaat kwam uit op 112 miljoen euro, een daling van 38 procent. Vooral eenmalige kostenposten drukten de winst, aldus de chemiereus.

Akzo was in totaal 104 miljoen euro kwijt in het tweede kwartaal aan afwaarderingen en kosten voor reorganisaties die al eerder werden aangekondigd. Bovendien moest het concern 50 miljoen euro reserveren voor kartelzaken waarin het verwikkeld is en waarvoor al eerder 75 miljoen euro werd uitgetrokken.

De Europese Commissie verdenkt de Britse Akzo-dochter Akcros Chemicals van deelname aan een pvc-kartel. De autoriteiten van Canada, de Verenigde Staten en Europa onderzoeken bovendien de verkooppraktijken van de joint venture Flexsys, producent van rubberchemicaliën.

Akzo ziet vooralsnog geen reden de winstverwachting aan te scherpen. Het concern zegt nog steeds uit te gaan van een lager resultaat dan in 2003, exclusief de incidentele lasten. Dat resultaat was vorig jaar 811 miljoen euro.

Over de ontwikkelingen van de verfdivisie is Akzo niet ontevreden. Met name in Azië en de Verenigde Staten vindt autonome groei plaats.

Uitbreiding

“De combinatie van omzetgroei en herstructureringen resulteerde in een stijging van het bedrijfsresultaat van 7 procent”, zegt de nieuwe financieel topman R. Frohn.

Hij verwacht dit jaar de divisie uit te breiden door middel van overnames. Daarbij denkt Frohn aan een aantal kleinere acquisities, maar hij sluit ook een grotere overname van 100 tot 200 miljoen euro ook niet uit.

“We speuren in alle regio�s naar bedrijven die we zouden kunnen overnemen. Maar we kopen alleen als de prijs goed is. We hebben geen zin om te veel te betalen. Maar duidelijk is dat we bereid zijn veel geld in de uitbreiding van de verfdivisie te steken”, zei Frohn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels