nieuws

Kuijpers levert sprinklers Betuwelijn

bouwbreed

helmond – Kuijpers Installaties levert ruim vierhonderd kleppenkasten voor de sprinklerinstallaties in vijf tunnels in de Betuweroute. Het bedrijf uit Helmond doet dat in opdracht van de Projectorganisatie Betuweroute (PoBR).

Met de levering is, exclusief btw, 4,6 miljoen euro gemoeid. De eerste kasten moeten rond de kerst gereed zijn, de laatste moet in februari 2006 zijn geleverd.

Met uitzondering van de kleppenkasten in de overkapping nabij Barendrecht komen in alle Nederlandse tunnels van de Betuweroute kleppenkasten van Kuijpers, zegt algemeen directeur ing. W Kuypers. De sprinklerkoppen en de leidingen vallen buiten de opdracht.

De PoBR besteedt de kasten apart aan in de hoop op die manier goedkoper in te kopen. De opdrachtgever maakt eind deze maand bekend wie de uiteindelijke installatie gaat doen. Ook Kuijpers diende in onderaanneming van een ander bedrijf een offerte in voor dit werk.

De opdracht voorziet in de levering van 432 kleppenkasten voor 864 blussecties in de tunnels van de Betuweroute.

De kasten worden om de 60 meter geplaatst in de uitsparingen die de bouwers daarvoor in de tunnelwand maakten. Temperatuursensors bewaken een strook van 30 meter aan weerszijden van de kast. Zodra de elektronica in zo�n sectie brand detecteert, verspreidt de sprinklerinstallatie op die plaats een mengsel van water en schuim. Het water komt uit reservoirs.

Wanneer brand de temperatuur in een tunnel tot zo�n 1000 graden Celsius laat oplopen wordt het in de omkastingen niet warmer dan zo�n 100 graden Celsius, rekent account-manager R. Bakens voor. De elektronica kan dus niet door de hitte op hol slaan. In de kasten zitten ook twee sprinklers die de temperatuur in de behuizing binnen twee minuten verlagen tot ruim 40 graden Celsius.

De inhoud wordt uit handelsproducten samengesteld. ProRail wil alleen producten en technieken die zich uit en te na hebben bewezen en die de kans op onverwachte verrassingen zoveel mogelijk beperken. De reden ook dat de railinfrabeheerder elke twee maanden nagaat of de kasten nog naar behoren werken.

Ontwikkeling

Het Helmondse bedrijf ontwikkelde de 600 kilo zware kleppenkasten volgens het bestek van de PoBR. Kuijpers wilde de frames aanvankelijk over de grens laten maken maar vond de uiteindelijke leverancier vrijwel om de hoek.

Daarmee krijgt hij ook meer zicht op de kwaliteit, want de behuizing weegt in meer dan één opzicht zwaar. Tussen de treinen en de wand zit zo�n 50 centimeter speling. Een trein oefent bij het passeren ruim 300 kilo druk uit op de kastdeur. Alleen een 80 tot 100 kilo zware deur met hang- en sluitwerk van gelijke kwaliteit kan die druk weerstaan.

Ook de verankering waarmee de kasten in de nissen zijn bevestigd moet de zware druk kunnen weerstaan maar is nog niet tot in detail uitgewerkt. De kasten bevinden zich volgens Kuypers en Bakens sinds een kleine twee weken in de ontwerpfase. De uiteindelijke constructie zal circa 2,5 maand worden beproefd. De kasten moeten 25 jaar meegaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels