nieuws

Kamer: Nota mobiliteit ambitieloos

bouwbreed

den haag – Een hoofdlijnenbrief zonder hoofdlijnen noemde SGPer C. van der Staaij de exercitie van minister Peijs (verkeer) over de Nota mobiliteit. In verschillende bewoordingen sprak een kamermeerderheid haar zorgen uit over het gebrek aan ambitie van de minister. Op CDA en LPF na willen ze allemaal bovendien snel een vorm van kilometerheffing.

Dat bleek donderdagavond tijdens een overleg tussen Kamer en minister over de Nota mobiliteit. PvdA, VVD en D66 misten vooral innovatie in de Nota mobiliteit. Beprijzen in de vorm van een kilometerheffing hoort daarbij.

“Als de techniek goed is en de kosten beperkt, dan moeten we het doen”, aldus VVD� er P. Hofstra. Hij lijkt daarmee sneller te gaan dan zijn eigen plan dat hij in april lanceerde. Daarin was nog sprake van tussen 2012 en 2018. Hij gelooft echter niet dat de gebruikersvergoeding de files ook oplost en deed dat af als “linkse prietpraat”.

CDA en LPF willen eerst dat de auto�s weer rijden voordat de bestuurders voor de afgelegde afstand gaan betalen. Het CDA wil daarvoor eerst 250 kilometer weg aanleggen. Hofstra is ook wel voor meer asfalt, maar vroeg Peijs daarbij vooral te kijken naar publiek-private samenwerking en nieuwe middelen, zoals een dubbeldeksweg.

Verscheidene partijen wreven Peijs een gebrek aan ambitie aan in haar hoofdlijnennota, die zich verdedigde met: “Ik wil ambitieus zijn, maar wel realistisch. Ik ben niet van de dromen.” Zij ziet wel dat iedereen voor beprijzen is, maar de partijen zijn het oneens over het “hoe”.

Daarom wil ze een forum instellen met de Stichting Natuur en Milieu, ANWB, provincies, gemeenten en ambtenaren van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Financiën. Deze begint in september en moet in februari 2005 met een visie komen op de kilometerheffing. Als er dan geen overeenstemming is over de vorm voor kilometerheffing hakt Peijs zelf een knoop door.

D66�er B. van der Ham keerde zich tegen dit plan en vindt dat er een eind moet komen aan het polderen. Hij vroeg de minister met VNO-NCW te praten die 15 miljard wil steken in nieuwe wegen. Het CDA wil juist wel een open gesprek met iedereen en geen “ivorentorendiscussie”.

De conclusie van de meeste partijen – met Christen-Unie en SGP voorop – was dat de Tweede Kamer met de brief niets is opgeschoten en dat er niets anders op zit dan afwachten tot half oktober als de Nota mobiliteit verschijnt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels