nieuws

Jarvis op sterven na dood Geschiedenis

bouwbreed

londen – Haalt Jarvis, de Britse technische aannemer en specialist in publiek-private samenwerking, het eind van de maand? Financiële en bouwkringen in Londen zijn overtuigd van het antwoord: nee.

Jarvis krijgt de ene klap na de andere en zit nu zo in de schulden (345 miljoen euro) dat de ondergang een kwestie van tijd lijkt. De banken hebben het bedrijf tot de eind deze maand respijt gegeven om een oplossing te vinden. Na de zoveelste slechte tijding van afgelopen vrijdag, waarbij Jarvis nog eens 300 miljoen afschreef, is de koers in twee dagen met bijna 90 procent gekelderd. Na een hoogtepunt van 566 pence twee jaar geleden is een stukje Jarvis nu nog maar 24 pence waard.

De acute problemen zijn ontstaan na de treinramp bij Potters Bar, waar Jarvis verantwoordelijk was voor het onderhoud. Die ramp vormde voor railinfrastructuurbedrijf Network Rail de uiteindelijke aanleiding alle spooronderhoud weer in eigen huis te halen, waarmee Jarvis één van de grootste klanten kwijtraakte. Beide partijen zijn in een gevecht gewikkeld over de financiële compensatie. Gisteren kreeg de aannemer ook nog eens een boete van 600.000 euro wegens zijn betrokkenheid bij een ander spoorongeluk. Maar de problemen zitten dieper. Network Rail heeft ontdekt dat Jarvis al jaren knoeide met de specificaties van de opdrachten. Bovendien blijkt Jarvis al sinds een eerste winstwaarschuwing in 1999 de eigen cijfers voortdurend verkeerd in te schatten. Niet voor niets heeft Jarvis vrijdag tientallen miljoenen moeten afschrijven op vrijwel alle activiteiten, niet alleen spoorwerken maar ook wegen, scholenbouw en ander werk.

Volker Wessels

De dreigende ondergang van Jarvis kan goed nieuws zijn voor Koninklijke Volker Wessels. Jarvis is op het gebied van spooraanleg één van de grootste concurrenten voor zowel Grantrail, de joint venture van KVWS met Corus, en voor het onlangs aangekochte Fitzpatrick. Op de niet al te dichtbezaaide markt zal het wegvallen van een grote speler ongetwijfeld positieve gevolgen hebben voor de overblijvers.

Aan de andere kant leggen de problemen bij Jarvis de achilleshiel bij veel langjarige pps-contracten bloot.

Jarvis heeft zich de laatste jaren gepresenteerd als specialist op het gebied van de in Groot-Brittannië zo populaire publiek-private samenwerking en zit in contracten met een totale waarde van ruim 5.5 miljard euro. Het bedrijf verzorgt de nieuwbouw, het bouwkundig onderhoud en het dagelijks beheer voor tientallen scholen, een flink aantal ziekenhuizen en andere medische centra en studentenhuisvesting. Daarnaast zit Jarvis samen met Bechtel en Amey in het Tube Lines consortium dat drie lijnen van de Londense ondergrondse drastisch moet �upgraden�.

Bij alle projecten heeft de malaise rond Jarvis dan ook voor grote onrust gezorgd. Schoolbesturen van Edinburgh tot Londen vragen zich af of ze na de vakantie nog les kunnen geven, reden voor kamerlid Vince Cable de minister van onderwijs te vragen in te grijpen. Verder heeft de Londense vervoersautoriteit met een vooruitziende blik alvast haar deel opgeëist als Jarvis haar aandeel in Tube Lines voor goed geld zou verkopen om de schulden af te betalen. Dat is slechts één van de gieren boven het zieltogende bedrijf, want de bekende Amerikaanse bedrijvenjager K Capital Partners heeft haar aandeel in Jarvis de laatste dagen opgevoerd tot 17.9 procent.

Jarvis is geen kleine jongen in de nationale en internationale aannemerij. Opgericht in 1850 en aan de beurs genoteerd sinds 1959 telt Jarvis heden ten dage 10.500 werknemers. De omzet kwam vorig jaar uit op 1.8 miljard euro. Het bedrijf is al sinds de Tweede Wereldoorlog actief buiten Groot-Brittannië zelf en werkt nu naar eigen zeggen in zestig landen, hoewel meestal alleen in wegmarkeringen. In Nederland had Jarvis tot vorige week een �papieren joint venture� voor de aanleg en exploitatie van vrachtspoorlijnen in Estland, maar die is in het kader van het noodplan verkocht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels