nieuws

Aluminium Lightdeck verbreedt bruggen

bouwbreed

zutphen/vlissingen – “Een uitkomst voor gemeenten die een brug willen verbreden”, noemt BRS zijn instant brugdek Lightdeck. Het dek bestaat uit een draagprofiel van geëxtrudeerd aluminium met een slipwerende toplaag. De leverancier uit Moerkapelle onderzoekt of het product ook voor het opplussen van galerijen kan worden gebruikt.

De gemeente Zutphen liet met Lightdeck de aanbrug van de verkeersbrug over de IJssel verbreden. Oranjewoud bereidt momenteel de verbreding voor van het hefgedeelte van deze brug en de eigenlijke oeververbinding. Voor beide werken hoopt het ingenieursbureau de gemeente te kunnen interesseren voor het Lightdeck van BRS.

Het zogeheten gesloten profiel is 110 millimeter hoog en heeft de vorm van twee gelijkzijdige driehoeken waarvan de punten naar beneden wijzen en met een dwarsverbinding aan elkaar zitten. Op de bovenkant is een toplaag van epdm-korrels gelijmd, terwijl tussen de driehoeken een afwatering is geëxtrudeerd. BRS levert het Lightdeck in lengtes tot 12 meter. De profielen worden bevestigd met behulp van kikkerplaten.

Fietsstrook

Aanvankelijk bood de Zutphense IJsselbrug aan de ene kant plaats aan een fietsersstrook en aan de andere aan een voetgangersstrook. Beide voorzieningen waren opgebouwd uit hardhout en volgens BRS-adviseur R. Mentink hard toe aan vervanging. De keus viel volgens hem mede op Lightdeck omdat het aluminium profiel minder weegt dan een hardhouten constructie. Op die manier kon de nieuwe fietsstrook langs de aanbrug met een meter verbreden tot 4,20 meter waardoor de capaciteit van de voorziening met zo�n 30 procent steeg. Het vernieuwde fietsersdek draagt ook het gewicht van een stapvoets rijdende onderhoudswagen van 3,5 ton. De specificaties van het voetgangersdeel bleven gelijk. Hier is alleen een 50 millimeter hoog Lightdeck-profiel toegepast dat om de meter wordt ondersteund.

Hoofdaannemer Colijn uit Werkendam vernieuwde voor de aanleg van het verbrede fietsersdeel de consoles waarop de Lightdeck-profielen werden gemonteerd. De consoles zitten om de 3,2 meter vast aan de 220 meter lange aanbrug. Hofman uit Sliedrecht voerde dit staalwerk uit volgens de instructies van ingenieursbureau Witteveen+Bos uit Deventer. Langs het fietsgedeelte werd de oude balustrade gemonteerd. Daarmee behoudt de IJsselbrug de oorspronkelijke aanblik. De 880 vierkante meter fietsers- en 350 vierkante meter voetgangersstroken kunnen volgens Mentink zo�n 25 jaar mee.

Veerhoofden

Voor het fiets/voetveer over de Westerschelde leverde BRS twee keer 675 vierkante meter Lightdeck voor de aanlegsteigers van Vlissingen en Breskens. Beide veerhoofden zijn elkaars spiegelbeeld en bestaan uit een pier, een loopbrug en een ponton. De constructie is een ontwerp van het bureau Poly Construct uit Bergen op Zoom. Hakkers uit Werkendam voerde de werken uit in opdracht van de provincie Zeeland. De 45 meter lange loopbrug is 6 meter breed. De vloerconstructie bestaat uit gesloten Lightdeck-profielen van 95 millimeter hoog die elke 2 meter zijn afgesteund. Voor de opbouw van de brug zijn twee vakwerkliggers uit kokerprofielen gebruikt.

Gebruik van Lightdeck

Het project met de IJsselbrug bezorgde BRS een opdracht om in Zutphen twee wadi�s in de nieuwbouwwijk Leesten Oost af te dekken met ruim 750 vierkante meter Lightdeck-profielen. Dat gebeurt later dit jaar naar een ontwerp van landschapsarchitect Kuiper Compagnons uit Arnhem. In de tussentijd studeert BRS op de mogelijkheden om galerijen van woonflats op te plussen met Lightdeck-profielen. Daaraan bestaat volgens de leverancier een grote behoefte. Veel ouderen willen langer zelfstandig wonen en vragen een oplossing voor de hoge drempels bij de voordeur. Mede door het lage eigen gewicht zijn de profielen in de visie van het bedrijf uit Moerkapelle een goed alternatief voor andere opplusmaterialen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels