nieuws

Vliegveld blijft nieuwbouw woningen toch bedreigen

bouwbreed

maastricht/beek – Het gisteren aangekondigde vertrek van de Nederlandse Luchtvaartschool NLS uit Maastricht Aachen Airport (MAA) leidt weliswaar tot 30.000 vliegbewegingen minder per jaar en minder geluidsoverlast, maar de geluidsnormen rond het vliegveld worden evenwel niet bijgesteld. Daardoor blijven de beperkingen voor nieuwbouw rondom MAA van kracht, zo meldde een woordvoerder van het vliegveld gisteren. […]

maastricht/beek – Het gisteren aangekondigde vertrek van de Nederlandse Luchtvaartschool NLS uit Maastricht Aachen Airport (MAA) leidt weliswaar tot 30.000 vliegbewegingen minder per jaar en minder geluidsoverlast, maar de geluidsnormen rond het vliegveld worden evenwel niet bijgesteld. Daardoor blijven de beperkingen voor nieuwbouw rondom MAA van kracht, zo meldde een woordvoerder van het vliegveld gisteren.

Dat de geluidsnormen niet worden aangepast komt door het Besluit Kleine Luchtvaart. Ruimte die ontstaat door het wegvallen van kleine luchtvaart, mag een vliegveld alleen invullen met andere kleine luchtvaart. Maar die is zo gauw niet te vinden op eenzelfde niveau als die van de NLS, aldus de woordvoerder van MAA.

Die ruimte blijft dus wel bestaan, en daarmee wordt rekening gehouden bij de bestaande geluidsnormen, ook al is er in feite sprake van minder herrie. En dus blijft de nieuwbouw aan beperkingen onderhevig.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels