nieuws

Veel beton in nieuwe ring van Antwerpen

bouwbreed

antwerpen – Geen asfalt, maar een pakket beton met doorgaande wapening komt er bovenop een groot deel van de Antwerpse ring die vanaf volgende week wordt gerenoveerd. Daarmee verwachten de Vlamingen veertig jaar van het onderhoud af te zijn. Voor de uitvoering hebben ze goed gekeken naar de renovatie van de Amsterdamse ring, waar de verkeershinder wonder boven wonder zeer beperkt bleef.

Voorafgaand aan de wegwerkzaamheden die volgende week van start gaan, is de projectleiding eerst gaan kijken in Amsterdam hoe de renovatie van de A10-west in 2003 een succes kon worden zonder de vooraf gevreesde files. “Wij hopen na afloop op eenzelfde artikel in de krant als Amsterdam kreeg, met de kop �Het wonder van de A10� maar dan met de R1”, sprak projectleider P. Debaere vorige week op een studiedag in Brussel. Hij vertelde voor de Nederlandse �corridorbenadering� te hebben gekozen, waarbij alle zaken rond de renovatie integraal worden aangepakt.

De keuze voor beton en niet voor asfalt heeft veel losgemaakt. Antwerpen wil 40 jaar geen omkijken meer hebben naar de weg en daarom viel het oog op beton. De langsvoegen zullen eens in de acht jaar wat onderhoud nodig hebben, maar dwarsvoegen zijn er helemaal niet, als gevolg van de toepassing van doorgaande wapening. Er wordt een fijn uitgewassen beton toegepast met een fijne, niet-open oppervlaktestructuur. Dat zorgt voor minder opspattend regenwater dan een klassieke asfaltverharding, maar geeft meer spatwater dan zoab.

Vooraf zijn in een levenscyclusanalyse de Nederlandse en Franse ervaringen met puinafvoer verwerkt. Het puin wordt nu gerecycled in de onderlaag van de weg. Dat voorkomt enorme extra vervoersstromen. Normaal rijden er al 200.000 auto�s per dag over de Ring, waarvan 30.000 vrachtwagens en die moeten het met twee rijbanen en vooral omrijden doen de komende maanden.

Geschiedenis

Behalve de ring van Amsterdam, diende ook de aanpak van een wegdeel van de E40 Brussel-Oostende de projectleiding tot voorbeeld. Daar is in 122 dagen dag en nacht werd gewerkt om 10 kilometer snelweg te vervangen in beide richtingen. Tussen Groot-Bijgaarden en Affligem is in 2002 en 2003 geschiedenis geschreven met een verharding in doorgaand gewapend beton die de komende 40 jaar verkeershinder moet voorkomen. Het bestaande asfalt werd afgefreesd en door een �inlay� van beton vervangen. Omdat hier 57.000 voertuigen per dag passeren, kon de weg niet worden afgesloten. De tweemaal drie rijstroken bleven behouden door versmalde rijbanen in te voeren die naast het werkvak liepen. Om ontstane kijkfiles te voorkomen werden al snel 2 meter hoge schermen geplaatst, wat in Antwerpen ook gaat gebeuren. De verkeersorganisatie werd als zeer positief ervaren ,omdat de files nauwelijks langer waren dan gebruikelijk. Met inzet van het nieuwste materieel, zoals een satellietgestuurde stortmachine, werd het beton in één keer 7,5 meter breed en 23 cm dik gestort en werd het wegdek in recordtempo vervangen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels