nieuws

Skanska wil meer respect voor kennis

bouwbreed

stockholm – De bouw wacht komende tien jaar een geweldige saneringsslag. Dwang tot innovatie en de noodzaak van nieuwe werkwijzen zullen de ondergang betekenen van talrijke aannemers van naam. Dat verwacht Roger Flanagan, directielid van Europas grootste bouwer Skanska.

Flanagan mist de grote namen zoals Philipp Holzmann en de Hollandsche Beton Groep niet. Integendeel. “Afgelopen decennium zijn heel wat bekenden verdwenen. Meestal niet omdat de bedrijven slecht presteerden. We zien een proces van consolidatie waarvan het einde niet in zicht is. Prima. Zo wordt de sector steeds fitter”.

De topman van Skanska stelt vast dat aan de bedrijven steeds hogere eisen gesteld worden. Door de klanten, de aandeelhouders en de samenleving. De geldschieters rekenen af op maximaal rendement, flinke groei en minimale risico�s. “Ik kom net terug uit Hongkong. Bestuursvoorzitters krijgen daar contracten voor de periode van twee jaar. Langer gaan de mensen niet mee. In onze westerse landen mag de gemiddelde bestuursvoorzitter nog vier tot vijf jaar aan de touwtjes trekken”, aldus Flanagan tijdens een congres van Euroconstruct in Stockholm.

Flanagan verwacht dat onder invloed van de globalisering de verschillen in de wereld groter zullen worden. Nu nog neemt de Europese Unie 29 procent van alle bouwproductie voor haar rekening. Is de Verenigde Staten goed voor een kwart en bouwt Japan 18 procent van het volume. Hoe snel rukt China op? Het land besteedt nu nog slechts 154 dollar per hoofd van de bevolking aan de bouw. Tegenover de 2320 en 2516 dollar van respectievelijk Europa en de VS.

“Buitenlands bouwen zal in de toekomst moeilijk zijn. Snel geld verdienen en wegwezen? Vergeet dat maar. Bouwen wordt steeds meer een locale activiteit. Een groeiende groep ontwikkelingslanden beschikt over prima eigen vaklui. De mensen zijn sneller, goedkoper en niet zelden beter dan wij. In de woestijn worden technische hoogstandjes gerealiseerd zoals de aanleg van een Grand Prix-circuit voor het autoraces. Daar komt vrijwel geen westerling meer aan te pas”.

De westerse bedrijven moeten in de ogen van Flanagan oppassen niet te ver van de praktijk af komen te staan. Op de bouwplaats worden de beslissingen genomen, vindt de inschatting van de risico�s plaats. “In de bouw zijn risico en beloning uit balans geraakt. Zo verdienen ontwerpers duidelijk veel te weinig voor hun prestaties”.

Flanagan signaleert ingrijpende wijziging van het karakter van de bouw. Hij ziet bedrijven in opkomst die zich richten op het in een langdurige relatie tevreden stellen van hun klanten. Weg met het produceren tegen elke prijs. “In de oude wereld waren de aannemers bang voor nieuwe technieken. Moderne bouwers proberen daarentegen met nieuwe werkwijzen uit te blinken. Maakten de directeuren van vroeger zich niet druk over de wijze van financiering? Van de Japanners hebben we geleerd dat je heel creatief tot nieuwe contractvormen kunt komen”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels