nieuws

Kijk voor imagoverbetering naar de auto-industrie

bouwbreed

In Cobouw van 11 juni (nummer 110) maakt hoogleraar Jos Lichtenberg verbonden aan de TU Eindhoven de vergelijking tussen de bouw en de auto-industrie. Paul Wouters is van mening dat ook op het vlak van imagoverbetering de bouw veel kan leren van deze sector. De verschillen tussen de bouw en de auto-industrie zijn groot. De […]

In Cobouw van 11 juni (nummer 110) maakt hoogleraar Jos Lichtenberg verbonden aan de TU Eindhoven de vergelijking tussen de bouw en de auto-industrie. Paul Wouters is van mening dat ook op het vlak van imagoverbetering de bouw veel kan leren van deze sector.

De verschillen tussen de bouw en de auto-industrie zijn groot. De bouw is niet industrieel, maakt geen serieproductie, produceert niet op voorraad, kent soms maar enkele opdrachtgevers, heeft een veel lager rendement, kan kosten niet doorberekenen en ga zo maar door. Allemaal waar.

Maar er is één grote overeenkomst. Producten van de bouw hebben – net als auto�s – voor de gebruikers een grote gevoelswaarde. Zoals een auto meer is dan een middel om van A naar B te komen, is een huis of kantoor meer dan een woon- of werkplek. Juist omdat in de auto-industrie imagovorming een commerciële factor van betekenis is, kan de bouw van die bedrijfstak leren.

Imago is vooral een kwestie van gevoel. De kunst is een positief gevoel op te wekken. Het cliché �de klant is koning� verdient aanscherping: �de klant moet zich koning voelen�.

Eén op de drie nieuwe Volkswagens in Duitsland wordt opgehaald bij de fabriek in Wolfsburg, waar de nieuwe bezitters als vorsten worden ontvangen in het aflevercentrum dat de uitstraling heeft van een autopaleis. De overhandiging van de sleutels is een ritueel. Het gaat hier niet om het zoveelste exemplaar van een massaproduct, maar bij wijze van spreken om gezinsuitbreiding waarmee je de komende jaren optrekt. Speciaal voor jou gemaakt. Als de bouw bij iedere koper van een nieuwbouwhuis bij het in ontvangst nemen van de sleutels eenzelfde gevoel zou weten op te wekken, had de bouwsector er ieder jaar minimaal 60.000 ambassadeurs bij. Een nieuw huis is voor de toekomstige bewoner een onderwerp dat het gesprek met kennissen en familie overheerst. We moeten ervoor zorgen dat de inhoud van dat gesprek positief is.

Een ander belangrijk element is openheid en trots. Laat zien wat je doet en zorg ervoor dat je daar trots op kunt zijn. Meer dan 100.000 geïnteresseerden bezoeken jaarlijks de Audifabrieken in Ingolstadt. Via internet is dat simpel van huis uit te regelen. Je loopt letterlijk tussen de lopende banden. Een rondleider geeft toelichting. Geen reclametaal, maar uitleg.

Over hoe een auto in elkaar wordt gezet, technische achtergronden en welke maatregelen zijn genomen op het gebied van arbeidsomstandigheden, duurzaamheid en milieuzorg. De fabriek is schoon, licht en opgeruimd. In een deel van de fabriek ligt parket.

Het gaat weer om imago: hier wordt goed gewerkt aan een kwaliteitsproduct. Waarom zijn er bij bouwprojecten geen rondleidingen? Bouwen is minstens zo fascinerend als het maken van een auto. Voor bouwers zijn innovatieve technieken, duurzaam bouwen, nieuwe materialen en allerlei voorzieningen voor veiligheid en arbeidsomstandigheden vanzelfsprekend. De bouw van nu is die van tien jaar geleden niet meer. Maar als je dat niet laat zien, weet niemand dat. Een derde element van imagoverbetering is de drijfveer om je als bedrijf te willen onderscheiden. Laat zien wat je sterke kanten zijn ten opzichte van de rest. In Stuttgart laat Mercedes-Benz op dit moment een nieuw, groots museum bouwen voor haar historische autocollectie.

Zonder woorden is de boodschap: wij hebben aan de wieg gestaan van de auto en zijn sindsdien leidend en toonaangevend. Onze modellen zijn niet goedkoop, maar elke euro is verantwoord. Weer gaat het om gevoel, emotie, beleving. Niet om nokkenassen, zuigers, veren of cilinders. Bouwen is niet het stapelen van stenen, het maken van een knappe constructie, het storten van asfalt, maar het creëren van een veilige, comfortabele en luxe woonomgeving met kwalitatief hoogwaardige, snelle en veilige verbindingen.

Het zijn maar een paar voorbeelden. Wie zich een beetje in de autosector verdiept komt er veel meer tegen. Bouwen aan imago kost geld, maar levert dat ook op. Het kost echter vooral aandacht en inspanning . Een sector die aan 400.000 mensen werk biedt, ruim zes procent bijdraagt aan het nationaal inkomen en producten voortbrengt die internationaal aanzien genieten, verdient die aandacht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels