nieuws

Graspas V-tegels veilig en minder breukgevoelig Bestuurder heeft minder last van onverwachte trekbewegingen in het stuur

bouwbreed

almelo – De V van veiligheid is opgenomen in de type-aanduiding van vier nieuwe grasbetontegels Graspas van v.d. Bosch Beton uit Almelo. Alle vier typen grasbetontegels hebben nu een afgeschuinde kant aan de bermzijde, waardoor de veiligheid voor bestuurders van autos, vrachtwagens en landbouwvoertuigen is vergroot. Ook is de kans op breuk kleiner.

De vier tegels met de serienaam Graspas hebben een afschuining van de tanden aan de bermzijde van het grasbeton. Aan de wegzijde is de tegel gewoon recht afgesneden. Op de productinnovatie is octrooi aangevraagd.

De afgeschuinde zijde heeft een aantal belangrijke voordelen, zegt v.d. Bosch Beton. De bestuurder heeft veel minder last van onverwachte trekbewegingen in het stuur wanneer hij van de grasbetontegel in de berm komt. Ook zal de autoband veel minder snel beschadigen door het ontbreken van scherpe punten aan de bermzijde van de tegel. Het gevaar voor lekke banden of zelfs klapbanden wordt hierdoor gereduceerd.

Nog een voordeel is dat door de afgeschuinde zijde aan de bermkant de grasbetontegels stabieler op hun plek liggen. De afgeschuinde zijde geeft een vermindering van het hefboomeffect door zwaar landbouw- en vrachtverkeer. Er is daardoor ook minder kans op breuk en op verschuiven van de tegel in de berm.

De nieuwe Graspas-V-tegel type L (40 x 60 x 12 centimeter) wordt gebruikt voor het aanleggen van een uitwijkstrook langs wegen. De kleinere Nokkentop-V-tegel (40 x 40 x 12 centimeter) dient hetzelfde doel voor smallere stroken.

Voor gebieden grenzend aan de bebouwde kom of bij buitenaf gelegen woningen is er de geluidsarme Graspas-V-tegel type D (40 x 60 x 12 centimeter). Deze tegel heeft een vlakke bovenzijde, waardoor er veel minder geluidshinder ontstaat wanneer een auto over de tegels rijdt.

Voor extreme omstandigheden als zwaar landbouw- en vrachtverkeer is de Graspas-SV-tegel type L (40 x 60 x 12 centimeter) ontwikkeld. Deze is ruim 50 procent sterker dan de gewone grasbetontegel. Onder de weg is de ondergrond meestal hard en in de berm vaak veel zachter, waardoor een conventionele uitvoering gemakkelijker kan breken. Bij het type L maakt het niet meer uit hoe hard de ondergrond is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels