nieuws

Spoorverbinding Hasselt-Maastricht stap dichterbij

bouwbreed

lanaken – De kans dat er een spoorverbinding komt tussen Maastricht en de Belgisch-Limburgse hoofdstad Hasselt, is weer groter geworden. Nadat de Vlaamse deelregering de plannen daarvoor onlangs in de ijskast had gezet, zei de Vlaamse minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt gisteren in Lanaken dat hij “droomt” van de heropening van de spoorlijn tussen Maastricht en Hasselt.

Hij zei dat bij de ondertekening van een intentieverklaring tussen Belgische en Nederlandse bestuurders voor de aanleg van een goederenspoorlijn tussen Maastricht en het naburige Belgische Lanaken. Deze spoorlijn zou doorgetrokken kunnen worden, mogelijk dan wel als lightrail, naar Hasselt, aldus Bossuyt.

De spoorlijn naar Lanaken, die in 1990 werd stilgelegd en nu wordt opgekalefaterd, moet eind volgend jaar klaar zijn en een half miljoen ton producten per jaar vervoeren. Daardoor zouden er jaarlijks minstens 40.000 vrachtwagens minder op de wegen verschijnen.

De aanleg van de spoorlijn Maastricht-Lanaken is tevens het startsein voor de aanleg van een groot grensoverschrijdend industrieterrein tussen beide plaatsen. Maastricht ontwikkelt daarvoor een hectare, in Lanaken gaat het om negentien hectare. Volgens de Vlaamse minister Marino Keulen is het industrieterrein tussen Lanaken en Maastricht daarmee het enige in de regio dat bereikbaar is via de weg (A2), over het water (Maas en Albertkanaal) en via het spoor.

De ontwikkeling van het industriegebied kost ongeveer 32 miljoen euro. Het gedeelte van de spoorlijn dat over Nederlands grondgebied loopt, kost 6,6 miljoen euro, waarvan de provincie Limburg en het ministerie van Verkeer elk de helft betalen. Daarnaast draagt het Nederlandse bedrijfsleven, met name papierfabriek Sappi in Maastricht, nog eens 5 miljoen bij aan de ontwikkelingskosten van het industrieterrein. De infrastructurele werken moeten over twee jaar gereed zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels