nieuws

Schade aan wegdek vooral schuld bouw

bouwbreed

den haag – De schade aan het wegdek door overbelading van vrachtautos beloopt rond de de 40 miljoen euro per jaar. Van de vorig jaar gecontroleerde wagens bleek meer dan de helft te zwaar beladen. Vervoerders van bouwmaterialen blijken tot de grote schuldigen te behoren.

Dit meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in haar jaarbericht 2003.

Bij een vooraf aangekondigde controle in de periode juni-september ging maar liefst 68 procent van de vervoerders van bouwmaterialen in de fout omdat ze te zwaar beladen waren. Bij deze actie zijn 149 voertuigen onderzocht. Slechts 14 procent van de chauffeurs beschikte over weegindicatoren op het voertuig zelf en 9 procent over dergelijke indicatoren aan de laadapparatuur. Dit betekende volgens de IVW echter niet dat ze zich daarmee ook automatisch hielden aan de maxima voor aslasten en het totaalgewicht van het voertuig.

Naar aanleiding van deze controleactie stelt de IVW een onderzoek in naar de rol van de opdrachtgever bij overbelading van vrachtwagens met bouwmaterialen. Door vrachtwagens zwaar te beladen kan tenslotte financieel voordeel worden behaald. De IVW vindt dan ook dat overbelading oneerlijke concurrentie in de hand werkt. Ook de verkeersveiligheid komt erdoor in gevaar. Met de brancheorganisaties wil de inspectie werken aan gerichte voorlichting om overbelading te verminderen.

Spoorwegovergangen

Uit het jaarbericht blijkt voorts dat vorig jaar op spoorwegovergangen 28 doden te betreuren waren. Dat zijn er 11 meer dan in 2002. Hiermee is een einde gekomen aan een daling van het aantal dodelijke slachtoffers, die zich in 1999 inzette. Het gaat bij deze cijfers overigens niet om zelfdodingen.

De IVW pleit ervoor dat het veiliger maken van overwegen met kracht wordt doorgezet. Een programma met maatregelen, dat tot 2010 loopt, moet het aantal overwegslachtoffers naar maximaal 24 per jaar terugdringen. De afgelopen twaalf jaar zijn ongeveer 400 mensen op overwegen omgekomen.

De inspectie vindt tot slot dat het risico voor baanwerkers en rangeerders op het spoor “structureel te hoog blijft”. Vorig jaar kwamen een machinist, een baanwerker en een rangeerder om het leven. Om de veiligheid van baanwerkers te vergroten, werkt ProRail momenteel samen met aannemers aan een integraal onderhoudsrooster.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels