nieuws

Private partijen zien niets in metrostations

bouwbreed

den haag – Het idee klinkt leuk, private partijen metrostations laten exploiteren. Die zitten daar echter niet op te wachten. De stations bieden veel te weinig mogelijkheden om geld te verdienen.

Als het aan de Amsterdamse wethouder Van der Horst ligt, moeten projectontwikkelaars en vastgoedbeleggers zich gaan ontfermen over de hoofdstedelijke metrostations. Daarbij gaat het in eerste instantie om de Oostlijn richting Bijlmermeer. Die zijn als eerste toe aan een grondige opknapbeurt.

“Het is iets heel moois”, zo prijst de wethouder in het Parool de stations aan. “Een plek waar heel veel mensen, dus veel consumenten, dus veel euro�s langskomen. Dat moet interessant zijn voor marktpartijen.”

De Canadese hoogleraar vastgoedmarketing K. Jones uit Toronto weet wel beter. Zowel Toronto als Montreal heeft ervaring met ondergrondse steden en winkelgebieden gekoppeld aan metrolijnen. “In Toronto zijn boven de stations kantoorcomplexen waar dagelijks 200.000 mensen werken en voor het overgrote deel ook nog met de metro komen en gaan.

Een dergelijk debiet zie ik in Amsterdam niet. Zelfs bij een debiet als in Toronto hebben winkels het moeilijk. In de praktijk moeten ze het verdienen in vijf dagen van de week gedurende kantoortijden. Tijdens de lunch is het nog druk, maar gedurende borreltijd en diner is er al bijna niemand meer. Iedereen gaat snel naar huis.” In zijn visie is er in metrostations, zeker als ze niet op een knooppunt van verschillende lijnen liggen, hooguit plaats voor de bekende krantenkiosk en het bloemenstalletje. En zelfs die zullen het moeilijk hebben. “Private exploitatie is derhalve volstrekt niet interessant. De verantwoordelijke overheid zal alles zelf moeten betalen.”

Verdiencapaciteit

Zijn visie wordt met instemming begroet door kenners van publiek-private projecten. Het kenmerk daarvan is dat er verdiencapaciteit moet zijn willen private partijen meedoen. Die verdiencapaciteit kan natuurlijk ook bestaan uit een jaarlijkse bijdrage van de overheid zoals bij de bovenbouw van de hsl-zuid gebeurt. Dan heeft een project echter meer kenmerken van een financial lease. En dat is niet de bedoeling van Van der Horst.

Die wil juist geld genereren waardoor het voor de gemeente allemaal wat goedkoper wordt. Zo denkt hij dat de sociale veiligheid gediend is bij winkelontwikkeling in metrostations. Waardoor minder hoeft te worden uitgegeven aan beveiliging.

Jones weet het wel. “De enige reden waarom in Canada het nog net uitkan met winkels, is behalve het debiet op werkdagen, puur klimatologisch. In de winter, wanneer de blizzards door de straten waaien bij temperaturen van 20 tot 30 graden onder nul, willen mensen ook nog wel ondergronds winkelen. In Nederland kennen jullie dat niet.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels