nieuws

Rotterdam bouwt laatste deel Kop van Zuid af

bouwbreed

rotterdam – De gemeente Rotterdam gaat het laatste deel van de Kop van Zuid afbouwen. Voor de nieuwe wijk Parkstad, waar drieduizend woningen worden gebouwd, gaat in 2006 de eerste paal de grond in. Dat maakte de gemeente gisteren bekend.

Parkstad is gepland in een verlaten stukje stad op de zuidelijke Maasoever. Hier liggen nu nog de sporen van de tramremise en een NS-emplacement. Door verplaatsing van deze wirwar van infrastructuur, om Parkstad mogelijk te maken, kunnen de bestaande wijken in Rotterdam-Zuid “eindelijk goed aan elkaar groeien”, aldus stedenbouwkundige R. Bakker, die de plannen voor de Kop van Zuid ontwikkelde.

Het masterplan, dat het stadsbestuur deze week in concept goedgekeurde, bestaat uit twee fases. De eerste fase (bouwkosten 94,9 miljoen euro) start in 2006 met de aanleg van een groot park en de bouw van het grootste deel van de woningen. Bakker: “We bouwen van buiten naar binnen en beginnen vlak tegen de oude wijken aan, met woningen die aansluiten op de bestaande bebouwing.”

Het nieuwe park, waaraan Parkstad zijn naam ontleent, komt ten opzichte van het huidige groen in het plangebied een kwartslag gedraaid te liggen. Zo wordt een groen lint gevormd, de zogeheten Parkroute. Vanaf het Afrikaanderpark, langs het nieuwe park en het Mallegatpark, is het mogelijk te wandelen of te fietsen naar de Maas.

In de tweede fase (vanaf 2012) wordt het stedelijk centrum gebouwd, rondom een nieuw NS-station. Dit moet een knooppunt worden van spoor, trams en wegverkeer. Parkstad bevindt zich in de zone van het gemeentelijk hoogbouwbeleid, wat torens tot circa 180 meter toestaat. De torens van het centrumgebied hebben een bouwhoogte van 60 tot 110 meter, waarin naast kantoren ook woningen zijn gepland.

Het plan houdt rekening met een nieuwe stadsbrug over de Maas, die Parkstad verbindt met de wijk Kralingen op de noordelijke Maasoever. Het is nog onduidelijk of deze derde brug, naast de Willemsbrug en de Erasmusbrug, er ook komt. Dat moet het stadsbestuur later beslissen. Deze ontwikkelingsfase is zo ontworpen dat elk besluit over de brug goed inpasbaar is.

Het “feest van het plan” is volgens Bakker dat het spooremplacement mag worden verplaatst. Volgens J. Henderson, voorzitter van de deelgemeente Feijenoord, was het emplacement, ondanks de luchtbrug, ook een “psychologische barrière”. Nu komen de wijken aan elkaar vast te liggen en kan er wel een goede verbinding ontstaan tussen de rijke wijk Kop van Zuid en de armere omliggende wijken. De hoop is dat deze wijken uit hun isolement komen en de stad als het ware bij elkaar wordt getrokken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels