nieuws

ProRail beschermt bouwverkeer

bouwbreed

dordrecht – Het bouwterrein voor het project Vrije kruising Breukelen ligt ingeklemd tussen sporen. Infra Safety Services realiseerde een tijdelijke overgang over de sporen met een flexibel, automatisch waarschuwingssysteem met gegarandeerde waarschuwing. De overweg zelf heeft een rubberen bevloering en is geschikt voor zwaar verkeer. Het is de eerste keer dat ProRail voor deze oplossing kiest.

Het werkgebied dat bouwer Ballast Nedam ter beschikking heeft voor het realiseren van het project ligt tussen de sporen die vanuit Amsterdam naar Utrecht en de afsplitsing bij Breukelen naar Harmelen.

Het terrein was weliswaar te bereiken via de weg langs het Amsterdam-Rijnkanaal, maar lagere overheden waren daar tegen vanwege het grote transportgewicht en de hinder die dat teweeg zouden brengen.

De toegang tot het terrein is nu gerealiseerd via een afrit vanaf de A2 en de tijdelijke overgang over de spooraftakking naar Harmelen.

Commercieel manager A. Aksu laat weten dat zijn bedrijf door ProRail is benaderd voor dit project. Infra Safety Services bestaat al bijna tien jaar en heeft momenteel rond de 130 man in dienst.

Het bedrijf houdt zich bezig met ontwerpen en beschikbaar stellen van automatische waarschuwingsapparatuur. Die werd tot nu toe aangelegd voor grote werkplekken langs het spoor, bijvoorbeeld bij de hsl-aantakkingen. “We hebben op basis daarvan nu een systeem waarmee we ook kleine en tijdelijke werkplekken langs het spoor kunnen beveiligen. De tijdelijke overgang ligt er nu een jaar of twee en goed gewerkt, stelt Aksu.

Wisselstanden

De overgang is gemarkeerd met rode lampen, een geluidsignaal en borden met een waarschuwingstekst en met Andreaskruisen. Dat is normaal voor een tijdelijke overgang. Het waarschuwingssysteem dat de signalering aanstuurt, is echter anders dan gebruikelijk.

Er wordt niet alleen gebruikgemaakt van (eigen) contactpunten op de spoorstaaf, maar ook van wisselstanden. Dat was nodig omdat de aankondigingen voor het treinverkeer vanuit Amsterdam ver voor het wissel moeten komen te liggen. Door bij de opstelling bij Breukelen ook gebruik te maken van de wisselstanden werkt de automatische waarschuwing bij de tijdelijke overgang alleen op naderend treinverkeer naar en vanuit Harmelen.

Variabel

Het voordeel van het systeem van Infra Safety Services is de variabele reactietijd tussen detecteren en waarschuwen. De overwegen van ProRail zelf hebben een reactietijd van tussen de 25 en 30 seconden. Ze maken gebruik van geïsoleerde lassen in de spoorstaven die bij berijden een signaal opleveren.

Om die lassen te maken, moet worden ingebroken op de rails. Dat is kostbaar. Het systeem zoals bij Breukelen toegepast, maakt gebruik van andere sensoren om een signaal te geven. De plaatsing is flexibeler waardoor reactietijden tot een minuut mogelijk zijn. Dat wil zeggen dat de tijdelijke overgang te gebruiken blijft als door wijziging in de bouwfase van een project in uitvoering een andere reactietijd wenselijk zou zijn.

Met het flexibele systeem hoeft de bouwer niet een nieuwe overgang te maken met alle kosten van dien. Verplaatsen van de sensoren en aanpassen van de reactietijd volstaat om de bestaande tijdelijke overgang in dienst te houden. De sensoren die worden gebruikt staan los van de bestaande aangelegde treinbeveiliging.

Aksu: “Ons bedrijf is de enige met kennis van het koppelen van automatische waarschuwingssystemen aan wisselstanden (treinbeveiliging). Daarvoor is uiteraard overleg gevoerd met het ingenieursbureau en ProRail. Wijzigingen in relaishuizen moeten nu eenmaal goed worden vastgelegd. Iemand die in het relaishuis moet zijn, mag onze tijdelijke contacten natuurlijk niet even weghalen.”

De commercieel manager ziet goede mogelijkheden voor toepassen van het automatische waarschuwingssysteem bij tijdelijke overgangen.

Bedrijven als de NAM bijvoorbeeld worden door gemeenten vaak gedwongen alternatieve routes voor hun aanvoer te zoeken. Die voeren vaak over sporen. Een tijdelijke overgang met een systeem dat ruim twee jaar probleemloos functioneert in Breukelen is dan een oplossing, denkt commercieel manager Aksu.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels