nieuws

Bouwers Big Dig in rechtszaal

bouwbreed

washington – De staat Massachusetts en de Massachusetts Turnpike Authority hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse bouwbedrijven Bechtel en Parsons Brinckerhof. Beide bedrijven waren sinds 1985 belast met het ontwerp, de uitvoering en het financiële beheer van Bostons Central Artery Project.

Deze Big Dig – het graven van diverse verkeerstunnels onder het centrum van Boston – werd in 1985 nog begroot op 2,6 miljard dollar maar zal uiteindelijk 14,6 miljard dollar kosten. Het is verreweg het duurste civieltechnische project dat ooit in de VS is uitgevoerd.

Volgens de aanklacht van Massachusetts hebben vertegenwoordigers van beide bouwbedrijven hun publieke partners bewust misleid over de ware hoogte van de kosten om zo de voortgang van het voor hen zeer lucratieve project niet in gevaar te brengen en om bonussen te kunnen opstrijken. Had de staat Massachusetts de ware kosten gekend dan had zij voor andere opties kunnen kiezen.

De advocaten van Massachusetts hebben een schadeclaim ingediend van 146 miljoen dollar. Het gaat om een deel van de winst en om bonussen die beide bedrijven ten onrechte zouden hebben ontvangen.

Doorgeschoven

Bechtel en Parsons Brinckerhof hebben samen van de staat Massachusetts en de Amerikaanse federale overheid 2 miljard dollar ontvangen voor hun bijdragen aan de Big Dig. Daarvan werd 500 miljoen dollar doorgeschoven naar onderaannemers waaronder HBG Constructors, de Amerikaanse poot van de BAM Groep.

In een schriftelijke verklaring stellen de advocaten van Bechtel en Parsons Brinckerhof dat er geen enkele juridische basis is voor de rechtszaak en dat de overheidspartners steeds volledig op de hoogte zijn gehouden van de ware kosten en de kostenoverschrijdingen van het project. Zij zeggen dat juist de overheid om politieke redenen de ware kosten van het project heeft proberen te verhullen.

Volgens gegevens van Bechtel/ Parsons Brinckerhof is 55 procent van de kostenoverschrijding van de Big Dig te wijten aan de inflatie. De overige 45 procent is voornamelijk veroorzaakt door wijzigingen in het oorspronkelijke plan en extra maatregelen om het milieu te beschermen.

Het project is een proeftuin geweest voor het op grote schaal toepassen van allerlei nieuwe manieren van grouting, tunneljacking, ground-freezing en het gebruik van slurry walls.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels