nieuws

Athene krijgt na vijftig jaar opnieuw een tram

bouwbreed

athene – “De laatste tram” luidt de titel van een populair Grieks liedje uit de jaren vijftig. In die tijd verdween dit vervoermiddel uit het Atheense straatbeeld, omdat de toenmalige minister van openbare werken moderner openbaar vervoer wilde. En hoewel de inhoud van het lied toen sloeg op de laatste tram van de dag, wordt […]

athene – “De laatste tram” luidt de titel van een populair Grieks liedje uit de jaren vijftig. In die tijd verdween dit vervoermiddel uit het Atheense straatbeeld, omdat de toenmalige minister van openbare werken moderner openbaar vervoer wilde. En hoewel de inhoud van het lied toen sloeg op de laatste tram van de dag, wordt het in de huidige tijd heel anders geïnterpreteerd. Maar binnenkort kunnen de Grieken weer over de eerste tram zingen, want na vijftig jaar keert-ie terug.

Niet zoals vroeger in het centrum van de stad, maar vanaf het centrum naar de kust, waar een groot aantal sportcomplexen voor de Olympische Spelen zijn voltooiing nadert. En waar de stranden zich bevinden. De aanleg van de tram – twee lijnen met een totale lengte van 25 kilometer – kent evenwel veel obstakels.

Jarenlang protesteerden inwoners van diverse gemeenten aan de kust tegen de plannen, omdat ze vreesden dat de boulevard met prachtige palmen en andere bomen zou worden vernield. De Grieks-orthodoxe kerk had bezwaren omdat een tramlijn rond een van de kerken zou worden gelegd. Maar uiteindelijk werden alle protesten óf door rechters óf door compromissen in de kiem gesmoord.

Alleen de machtige archeologen in Griekenland kregen hun zin: een tramlijn in het centrum die al langs de Romeinse Poort van Hadrianus was aangelegd werd geschrapt omdat passerende trams waarschijnlijk onherstelbare schade aan dat monument zouden aanrichten. Er ligt nu weer asfalt overheen.

Dat alles heeft wel tot gevolg gehad dat de oplevering vele malen werd uitgesteld, en dat de tram nu in stadia gaat rijden. De inwoners van de kustgemeente Glyfada zijn de gelukkigen. Volgens het staatsbedrijf Tram SA gaan daar de eerste trams rijden vanaf begin juni naar het voormalige vliegveld dat nu het Olympisch Sportcomplex Hellikon heet, en waar ook een tramdepot is gebouwd.

Op dit moment is het overgrote deel van de rails gelegd, en ook een aanzienlijk deel van de elektriciteitsvoorziening is klaar. Maar er moet nog worden begonnen met de installatie van verkeerslichten die de trams voorrang moeten geven op kruispunten.

Eens in de twee weken belicht Conny Keessen vanuit Athene de bouwactiviteiten voor de Olympische Spelen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels