nieuws

Minister vindt verplaatsing rangeerterrein Venlo te duur

bouwbreed

den haag – De verplaatsing van het rangeerterrein in het centrum van Venlo naar een locatie buiten de stad is van de baan.

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat vindt de verplaatsing te duur worden (150 miljoen euro) en ook onnodig, omdat vanaf 2007 het risicovolle rangeren van treinwagons met gevaarlijke stoffen niet meer plaatsheeft in het Venlose centrum.

Vanaf dat jaar wordt namelijk de Betuweroute in gebruik genomen en gaat goederenvervoerder Railion rijden met speciale locomotieven waardoor er in Venlo niet meer hoeft te worden gerangeerd en de treinen door kunnen rijden.

Peijs heeft de Tweede Kamer de “keiharde garantie” gegeven dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Ze heeft zelfs haar politieke lot eraan verbonden. “Ik ga hierbij de resultaatverplichting aan dat Venlo vanaf de zomer 2007 voldoet aan de externe veiligheidsnormen”, meldde ze de Kamer.

Behalve PvdA, GroenLinks en SP, allen voorstander van verplaatsing van het rangeerterrein, twijfelt ook coalitiepartij CDA aan de garantie van de minister dat het rangeren vanaf 2007 ook daadwerkelijk tot het verleden behoort. De minister is namelijk afhankelijk van de bereidheid van Railion om de speciale locomotieven (loc�s) aan te kopen en te gebruiken en het vervoer van gevaarlijke stoffen te laten plaatshebben over de Betuweroute, zodat Venlo wordt ontlast. “Ik sta hier garant voor, al moet ik de loc�s zelf kopen”, hield ze de Kamer voor.

Korte termijn

Het CDA wil dat Peijs met de gemeente Venlo op korte termijn een akkoord sluit over het beëindigen van het rangeren en investeringen voor stedelijke ontwikkeling. “Anders zal het CDA de uitplaatsing steunen”, waarschuwde CDA�er G. Koopmans.

Volgens Peijs kan de gemeente er ook zelf alles aan doen om het rangeren vanaf 2007 te verbieden, door het expliciet op te nemen in de nieuwe exploitatievergunning voor spoorbeheerder ProRail.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels