nieuws

Het wasmiddelenreclamegevoel

bouwbreed

Nieuwe formule, wast nog schoner, beter voor de kleuren. U kent dat wel, de wasmiddelenreclames. Bij de meeste spotjes is een gevoel van plaatsvervangende schaamte veelal nauwelijks te onderdrukken. Dat heeft dan alles te maken met de voorspelbaarheid van die reclames. De mens wil verrast worden, en dat gebeurt niet. Op één mens na, de […]

Nieuwe formule, wast nog schoner, beter voor de kleuren. U kent dat wel, de wasmiddelenreclames. Bij de meeste spotjes is een gevoel van plaatsvervangende schaamte veelal nauwelijks te onderdrukken.

Dat heeft dan alles te maken met de voorspelbaarheid van die reclames. De mens wil verrast worden, en dat gebeurt niet. Op één mens na, de belegger. Die houdt niet van verrassingen. Die wil zekerheden.

De gebeurtenissen van deze week waren dan ook voor de belegger een welkome afwisseling met de onzekerheden waarmee hij de laatste maanden continu is geconfronteerd.

De stroom jaarcijfers gaven in ieder geval weer wat houvast voor de dolende belegger van de laatste tijd. Dat de cijfers in zijn algemeenheid niet al te best waren, deed er niet toe, daar was de doorgewinterde belegger allang op voorbereid.

Waar het meer om ging is de manier waarop de bestuurderen ermee om zouden gaan. En daar komt dan het wasmiddelenreclamegevoel weer om de hoek kijken. De meeste topmannen wisten te melden dat ze de organisatie zouden gaan stroomlijnen, ontslagen dus, de processen rationaliseren, meer ontslagen dus, en zich terugtrekken op de core-business, afstoten van onderdelen en inkrimpen dus. De belegger, die niet anders had verwacht in deze economisch zware tijden, was dan ook �himmelhoch jauchzend�, maar raakte in de loop van de week toch ook weer �zum Tode betrübt�. Meldde Aegon tegen de stroom in 16 procent meer winst, blijken ze innige banden met tussenpersoon Meeùs niet geconsolideerd te hebben. Dat kostte Aegon punten.

De aanslagen in Madrid schokten de gevoelens van de belegger verder. Maar hierop was de reactie zo voorspelbaar als een wasmiddelenreclame: verzekeraars, reisorganisaties en de luchtvaart moesten inleveren.

Bij de bouwfondsen leidde dit alles nauwelijks tot reacties. Ballast Nedam leek deze week goede zaken te gaan doen met een stijging van dik 10 procent in twee dagen. In de tweede helft van de week leverde het fonds echter weer in.

Heijmans dat al een tijdje weer tegen de 21 euro aantikt, zakte na de jaarcijfers dik een euro. Het viel de beleggers kennelijk niet mee ondanks de beloofde voorwaartse en achterwaartse integratie.

BAM dat redelijk stabiel was tussen de 25 en 26 euro, moest aan het einde van de week ineens inleveren. Het is de bouwer waarop we nog wachten wat de jaarcijfers betreft. Die zullen wel voorspelbaar zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels