nieuws

Delft maakt zich op voor uitvaart

bouwbreed

delft – Van wederopbouw tot watersnoodramp. Van grootschalige infrastructurele werken tot stadsvernieuwing. Er is nauwelijks een staatshoofd denkbaar dat tijdens haar regeerperiode zo vaak te maken kreeg met de bouwnijverheid als de zaterdag op 94-jarige leeftijd overleden prinses Juliana.

Als een torso van nationale rouw steekt de toren van de Nieuwe Kerk in Delft af tegen de bewolkte hemel. Vanwege restauratiewerk staat het baken in de steigers. De zwarte zeilen waarmee de metalen constructie rondom het godshuis is afgekleed, wapperen in de wind.

Aan de voet van de kerk dichten straatmakers het plaveisel. Personeel van gemeentewerken veegt tegelijkertijd het overtollige zand weg. Er is geen tijd te verliezen. Op dinsdag 30 maart wordt het stoffelijk overschot van de geliefde ex-vorstin bijgezet in de koninklijke grafkelders en dan moet alles spic en span zijn.

Met op de achtergrond het eentonige gedreun van trilplaten, verwijderen medewerkers van aannemer Koninklijke Woudenberg in allerijl de bouwketen die daar staan vanwege restauratiewerkzaamheden aan de monumentale Nieuwe Kerk.

“Ons werk aan de kerktoren hebben we meteen stilgelegd”, vertelt P. Kop, woordvoerder van Koninklijke Woudenberg. “De steigers laten we staan. Die kunnen we zo één, twee, drie niet weghalen. Wel vervangen we de steigerdoeken. Dat die zwart zijn heeft trouwens niks te maken met het overlijden van prinses Juliana. In het bestek was bepaald dat we de minst opvallende steigerdoeken moesten gebruiken. Dat zijn dus zwarte geworden in plaats van de gebruikelijke groene.”

Niet alleen in het centrum van Delft worden voorbereidingen getroffen voor de aanstaande uitvaart. Ook voor het werkpaleis van koningin Beatrix aan het Noordeinde in Den Haag zijn stratenmakers in de weer om elke oneffenheid uit het wegdek te halen. Het stoffelijk overschot van de prinses wordt vanaf woensdag opgebaard op deze plek, zodat de bevolking afscheid van haar kan nemen.

Volgende week wordt de overledene vanaf het Noordeinde naar haar laatste rustplaats gebracht. Welke weg de rouwstoet dan volgt, was bij het ter perse gaan van deze krant nog niet duidelijk. Wel worden voor alle zekerheid de mogelijke routes gecontroleerd op gebreken en zonodig begaanbaar gemaakt.

Zoveel bouwkundige activiteiten aan de vooravond van de begrafenis van prinses Juliana lijken een eerbetoon aan de vorstin die bekend kwam te staan als de Koningin van de wederopbouw.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels