nieuws

Nieuw station Vathorst open en comfortabel

bouwbreed

amersfoort – Het nieuw te bouwen station Vathorst in Amersfoort krijgt drie overdekte perrons met elk een lift. Het derde perron komt er omdat bij het station ook een keerspoor wordt aangelegd waarmee het traject Amersfoort-Vathorst aansluiting krijgt op Randstadspoor.

In eerste instantie is station Vathorst onderdeel van het randstadspoor en stopt de trein er tweemaal per uur. Als Randstadrail een feit is, doet de trein viermaal per uur Vathorst aan.

Randstadspoor houdt in dat er op het spoorwegennet rond Utrecht een groot aantal haltes bijkomen waar nieuwe lightrail-voertuigen op termijn met een hoge frequentie kunnen stoppen. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan de ontsluiting van grote uitbreidingslocaties als Vathorst, Houten-Zuid en Leidsche Rijn. De Amersfoortse nieuwbouwwijk Vathorst telt de komende tien jaar elfduizend woningen. Naast het omliggende woongebied komt er ook een kantorenlocatie en een hoofdwinkelcentrum.

Overkapping

De aanleg van het nieuwe station in opdracht van ProRail kost in totaal 15 miljoen euro. Eind vorig jaar kende het ministerie van Verkeer en Waterstaat 14 miljoen euro subsidie toe. Ontwikkelingsbedrijf Vathorst investeert daarnaast 1 miljoen euro vooral om het comfort voor de reizigers te vergroten. Daardoor krijgen zowel de buitenste perrons als het middenperron een overkapping en een lift. Voor de hoofdingang, waar ook de bus stopt, komt een �kiss & ride strook�.

Onder het spoor en het station moet bovendien een tunnel worden aangelegd voor de boulevard die rondom Vathorst loopt. Een tweede tunnel onder het spoor voor de boulevard komt bij het bedrijventerrein.

De eerste werkzaamheden voor deze voorziening beginnen in het eerste weekend van maart. Dan worden de fundering en damwanden aangebracht. Medio dit jaar wordt het tunneldek onder het spoor �geschoven�. Dit laatste gebeurt in maart al voor de tunnel bij het bedrijventerrein.

Bij het ontwerp heeft Holland Rail Consult veel aandacht geschonken aan sociale veiligheid. De tunnel krijgt grote open ruimtes waardoor er veel licht- en luchtinval is wat de tunnel heel overzichtelijk maakt. De reiziger ziet bij het ingaan van de tunnel al het eindpunt. De ingebruikname van station Vathorst staat voor december 2005 op de agenda.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels