nieuws

Viaduct Millau gedraagt zich als verwacht

bouwbreed Premium

den haag – Ontwerpers kunnen niet zonder de werkelijkheid. Ze bedenken plannen, berekenen krachten en zien toe op de uitvoering. Ze hebben daarvoor hightech hulpmiddelen. Maar uiteindelijk willen ze kunnen zien of alles zich gedraagt zoals gedacht. Daarom is, voorafgaande aan de officiële opening op 14 december, een colonne vrachtwagens over het nieuwe viaduct van Millau gestuurd om het gedrag van het wegdek te meten.

International Business Manager Michel Moussard van Arcadis ESG laat weten dat daarbij geen verrassingen zijn opgetreden. De vervormingen van het stalen wegdek van de meervoudige tuiconstructie van het viaduct heeft zich geheel volgens verwachtingen gedragen. De Franse vestiging van Arcadis, voorheen EEG Simecsol & Gester, is al tien jaar betrokken bij het project voor aanleg van een viaduct over het dal van de Tarn in Zuid-Frankrijk.

Het viaduct bij Millau is het hoogste en het langste ter wereld met een meervoudige tuiconstructie. De totale lengte is 2460 meter en de grootste van de zeven betonnen pijlers is compleet met stalen pyloon 354 meter hoog. Het ontwerp ervan is door Arcadis ESG in eerste instantie gemaakt voor de Franse overheid, maar later verplicht overgenomen door Compagnie Eiffage du Viaduc de Millau, de concessiehouder die uiteindelijk een BOT-contract met de Franse overheid afsloot.

Arcadis ESG heeft in het kader van de directievoering detailberekeningen voor het ontwerp gemaakt.

In afwijking van het oorspronkelijk ontwerp koos Eiffage, in verband met de snelheid van bouwen, voor een stalen brugdek voor het viaduct. Eiffage heeft ook de metingen van het gedrag van het brugdek onder belasting uitgevoerd. Daarvoor is een colonne van 28 vrachtwagens drie keer over de brug gereden: leeg, geladen en weer leeg. Geladen kwam de colonne overeen met een belasting van 960 ton. De vervormingen zijn op 21 plaatsen van de constructie gemeten.

De maximale verplaatsing van het brugdek van 600 millimeter van het stalen dek is geheel volgens verwachtingen. Moussard had eigenlijk niet anders verwacht. “De ervaring leert dat stalen constructies zich bij proefbelasten vrijwel altijd gedragen zoals voorspeld. Bij het oorspronkelijke ontwerp met een betonnen dek zou dat anders geweest zijn. De materiaaleigenschappen van staal zijn nu eenmaal veel nauwkeuriger te voorspellen dan die van beton”, stelt hij. Verschil in berekeningsmethoden tussen beton en staal ziet de internationale business manager van Arcadis ESG niet als oorzaak van minder voorspelbaar gedrag van betonnen constructies.

Het viaduct bij Millau wordt op 14 december officieel geopend, naar verwachting voert president Chirac de openingshandeling uit.

Dat is een maand eerder dan opgenomen in het contract. De keus voor een stalen brugdek heeft dat mogelijk gemaakt. Drie dagen na de officiële opening zal het viaduct voor het autoverkeer worden opengesteld. De gebruikers van de autosnelweg A75 van Clermont Ferrand naar Béziers kunnen het dal van de Tarn dan een uur sneller kruisen dan voorheen.

Het project kost ongeveer 320 miljoen euro. Eiffage gaat gedurende 75 jaar tol heffen (circa 6 euro).

Het viaduct bij Millau wordt volgende week dinsdag geopend. Bij de proef die onlangs werd gehouden, reden 28 vrachtwagens drie keer over het wegdek; leeg, geladen en weer leeg. Geladen kwam de colonne overeen met een belasting van 960 ton.Foto: AFP

Het viaduct over de Tarn is ruim 2,5 kilometer lang. De langste pijler inclusief pyloon is 354 meter hoog.

Reageer op dit artikel