nieuws

Turborotonde in Someren met de slipformpaver

bouwbreed

someren – Bij het Brabantse Someren worden de eerste betonnen turborotondes aangelegd met een slipformpaver. Dat levert een een strak wegdek op, dat goed bestand is tegen zwaar verkeer. Het ontwerp moest daarvoor wel worden aangepast.

Het zijn net niet de eerste betonnen turborotondes in Nederland. Die primeur ging eerder dit jaar naar een rotonde in Veghel, die net als de rotondes bij Someren werd aangelegd door Heijmans. Maar toen gebeurde dat op de oude manier: storten, verdichten, afrijen en vlakschuren gebeurde in afzonderlijke werkgangen, terwijl een slipformpaver dat allemaal in één keer kan. Met een veel vlakker wegdek als eindresultaat.

Toen het bestek voor de rotonden in Someren aan Heijmans was gegund, besloot bedrijfsleider E. Boudewijns van Heijmans Betonverhardingen nog eens contact op te nemen met de ontwerpers van de provincie. Het was duidelijk een asfaltontwerp waaraan de bestekseis was toegevoegd dat hij machinaal in beton zou worden uitgevoerd. Zo waren de rijstroken niet overal even breed. En anders dan een asfaltspreidmachine laat de werkbreedte van een slipformpaver zich niet gemakkelijk aanpassen. Het betonmengsel zou nog wel overal komen, maar sommige plekken zouden handmatig moeten worden vlakgeschuurd. Door de rijstroken overal op te trekken naar 5,20 meter breedte kon dat probleem worden ondervangen.

Volgens Boudewijns is er al veel belangstelling getoond voor de techniek. Zowel de betonnen rotonde als de turborotonde zijn immers bezig aan een flinke opmars. De betonnen turborotonde is de logische combinatie van die twee, die hij een grote toekomst toedicht. Bij een turborotonde worden de twee rijbanen gescheiden door een randje, zodat er minder wisselingen van rijbaan plaatsvinden. Dat levert een veiligere situatie op, terwijl er wel veel verkeer kan worden afgewikkeld op de rotonde. Rechtsafslaand verkeer moet bij het naderen van de rotonde een andere rijbaan kiezen dan verkeer dat rechtdoor of linksaf gaat. De binnenbaan gaat verderop op de rotonde gaandeweg over in de buitenbaan.

De slipformpaver kon per keer één strook neerleggen tot het punt waar hij een aanpalende strook kruist. Ook de rotondeband is machinaal gestort. De rammelstrook in het midden die van een betonprint is voorzien om te voorkomen dat de bochten worden afgesneden, is wel grotendeels handmatig vervaardigd. De eerste rotonde wordt eind dit jaar opgeleverd; nummer twee volgt medio 2005.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels