nieuws

Scheepsterminal bestand tegen corrosie

bouwbreed

amsterdam – In het havengebied Westpoort in Amsterdam bouwt Jongemans Staalbouw uit Den Helder een nieuwe terminal voor het laden en lossen van schepen, de All Weather Terminal 2. Opdrachtgever is Waterland Terminal.

Het complex, dat is ontworpen door Capelle Associates Architecten & Ingenieurs in Haarlem, ligt naast een vergelijkbare terminal die in 1997 in gebruik werd genomen. Beide gebouwen zijn 100 meter lang en 24 meter hoog. De tweede terminal is met zijn 45 meter 10 meter breder dan de eerste om ook bredere schepen te kunnen ontvangen. Beide terminals staan half in het water en half op het land. Ze zijn overdekt voor het droog laden en lossen van de schepen. Ze hebben een dragende constructie van thermisch verzinkt staal. Zo zijn ze in dit maritieme en industriële klimaat beschermd tegen corrosie.

In de nieuwe terminal kunnen schepen aan beide zijden in- en uitvaren. In de zuidwestgevel sluiten twee grote hefdeuren een opening van 38×18 meter af. Voor binnenschepen kan een schuifdeur tot 9 meter boven het waterpeil komen.

De fundering van de AWT 2 aan de waterzijde bestaat uit een zware betonnen kesp op stalen buispalen. De overkapping is een thermisch verzinkt stalen constructie. De gevel is samengesteld uit panelen en lichtdoorlatende golfplaten, gemonteerd op horizontaal aangebrachte koudgevormde gordingen.

Er zijn plannen om een derde terminal te bouwen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels