nieuws

Planeren van zoab brengt stroefheid weer terug

bouwbreed

leiden – Overal in Nederland kan zeer open asfaltbeton glad worden. Dat hangt af van het aantal voertuigovergangen. Een eenvoudige methode om de stroefheid weer op peil te brengen is planeren, opruwen met een polijstmachine. Heijmans past de techniek toe op de A44 bij Leiden.

Dr.ir. M. Jacobs van het kenniscentrum CROW uit Ede zei zaterdag in de Volkskrant, dat het opruwen nog lang niet toepasbaar is. Nog geen week later schuurt Heijmans een 1900 meter lang vak tussen Leiden en Wassenaar. Volgens P.E. van Hinthem, projectleider Research & Development bij Heijmans Infrastructuur uit Rosmalen, is het geheim de keuze van de diamant en de afstelling van de machines. De stenen in het asfalt mogen niet te zwaar worden belast, de diamant mag niet te hard zijn.

De machine met de schuurkoppen lijkt een beetje op een groot scheerapparaat. De koppen volgen de welving van de weg, zodat ook bij enige spoorvorming het hele wegdek gelijkmatig wordt opgeruwd.

Heijmans kwam op het idee door de ontwikkeling van een nieuw product, Decoflex. Dat is dicht asfalt met natuursteen. Het wordt in situ gepolijst en biedt een hoogwaardige verharding voor winkelcentra en pleinen. Het kost ongeveer tweemaal zoveel als gewoon dicht asfalt en is dus veel goedkoper dan een bestrating van natuursteen.

Twee weken geleden kregen enkele aannemers de kans om een stukje van de A27 op te ruwen. “We hebben ook gestraald, maar dan neemt het risico op rafelen sterk toe”, aldus Van Hinthem. Slijpen met niet al te harde diamant en matige druk gaf de beste resultaten. Weliswaar springen wat kleine steentjes los, maar die worden samen met het stof door een volgwagen opgezogen, met het oog op de veiligheid bij de openstelling van de weg.

Noors graniet

Overal in Nederland kan zoab glad worden, want overal is gebroken riviergrind gebruikt, meldt Van Hinthem. Het hangt van het aantal voertuigbewegingen af. Zoab met gebroken riviergrind heeft een �polished stone value� (psv) van 53 tot 55 bij oplevering, als de bitumenhuid van het zoab af is gereden en de borden �langere remweg, nieuw wegdek� zijn verwijderd. In de loop der jaren worden de steentjes gladder.

Volgens A. Zandstra van Rijkswaterstaat moet het zoab worden vervangen bij een psv van 38 of lager. Hij voert de directie over één van de drie contracten voor vervanging van de bovenste 5 centimeter van andere gladde wegvakken. Met een nieuw mengsel met Noors graniet van het merk Bestone is een psv te bereiken van 57 (na het slijten van de bitumenhuid).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels