nieuws

Kamer had streep door Zuiderzeelijn moeten halen

bouwbreed

den haag – De Tweede Kamer had de aanleg van de Zuiderzeelijn al in 2001 van tafel moeten vegen. Op een gegeven moment ging er een rode streep door de snelle verbinding tussen Hamburg en Berlijn. Toen had het parlement de spoorverbinding moeten afserveren, kijkt G. de Jong van de Algemene Rekenkamer terug.

Het oud-kamerlid was zelf direct betrokken bij de besluitvorming over de Zuiderzeelijn. “We hebben met de kamercommissie van Economische Zaken in 1996 een reis gemaakt naar Groningen, Bremen, Hamburg en Kopenhagen.” Het idee was de Zuiderzeelijn door te trekken naar Hamburg en daar aan te laten sluiten op de geplande magneetzweeftrein van Hamburg naar Berlijn. “Ons werd toen kristalhelder dat als deze aansluiting van de Zuiderzeelijn op het Duitse net niet door zou kunnen gaan, de lijn in feite overbodig werd”, aldus De Jong. Hij vindt het geweldig dat de commissie-Duivesteijn de besluitvorming en aanleg van de Zuiderzeelijn nu alsnog aan de kaak stelt.

Ondanks zijn eigen betrokkenheid weet De Jong nog steeds niet precies waar de beslissing tot de aanleg van een snelle verbinding van Randstad naar het Noorden vandaan komt. Het idee van Duivesteijn dat dat het gevolg is van de lobby van de commissarissen van de koningin H. Alders, E. Nijpels en R. ter Beek, sluit hij niet uit. “Met ordentelijke besluitvorming heeft het niks te maken, het heeft meer weg van handjeklap op de veemarkt”. Hij vraagt zich hardop af wat daarvoor de tegenprestatie is geweest. “Is dat waarom het Waddengas tot nu toe is blijven zitten? Misschien is dat wel in het mandje gegaan.”

Sluipenderwijs

Volgens het voormalige Tweede-Kamrerlid kwam de Zuiderzeelijn destijds sluipenderwijs op de agenda. “Langman vond het geen oplossing voor het probleem, maar toen de akkoorden kwamen, stond daar opeens de Zuiderzeelijn in.” Kamerleden werden een keer per jaar door een Comité Zuiderzeelijn ontvangen voor een broodjeslunch in Corona op het Buitenhof en daar enthousiast toegesproken door mensen als Vonhoff, Wiegel en Jorritsma. Nadere informatie over de spoorlijn bereikte het parlement echter maar mondjesmaat.

Persoonlijk is De Jong overigens wel voor de komst van een snelle treinverbinding naar het Noorden. “Het is idioot dat het spoor nu bij Lelystad ophoudt.” Het scheelt de geboren Fries uren als hij zijn moeder in Leeuwarden wil bezoeken.

Op pagina 3: Tweede Kamer kan van lam in leeuw veranderen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels