nieuws

Kamer effent weg voor A4 Brabant

bouwbreed Premium

den haag – Een ruime kamermeerderheid (CDA, VVD, PvdA en LPF) geeft steun aan het plan om het ontbrekende deel A4 in Brabant aan te leggen. Minister Peijs (verkeer) verwacht binnenkort samen met de regio de financiering rond te hebben voor de weg tussen Dinteloord en Bergen op Zoom. Halverwege volgend jaar komt er duidelijkheid over de het tracé van de A4 Midden Delfland.

Dat blijkt uit het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) gisteren in de Tweede Kamer. De toon van het debat was opvallend milder dan tijdens de begrotingsbehandeling. Tijdens de jaarlijkse stoelendans om de infra-miljarden werd nauwelijks meer een woord vuilgemaakt aan de spoortunnel in Delft. De tunnel komt er en de 344 miljoen euro wordt betaald uit de aanbestedingsmeevallers. Minister Peijs zegde toe het geld uiterlijk in 2011 over te maken.

Doordat de aannemers fors lager inschrijven, ontstaat de komende jaren een meevaller van in totaal 1,4 miljard euro. Bijna een miljard verdwijnt naar minister Zalm (financiën) in de vorm van collectief opgelegde bezuinigingen. Een grote kamermeerderheid pleitte ervoor de overige 60 miljoen euro uit de aanbestedingsmeevallers te besteden aan de aanleg de A4 Brabant. CDA, VVD en LPF willen de volledige 60 miljoen inzetten voor het ontbrekende deel van A4. PvdA denkt met de helft al een heel eind te komen en wil de overige 30 miljoen euro besteden aan Zuidtangent in Amsterdam. De regio bood voorafgaand aan het debat gisteren een petitie aan in het parlement. Daarin zit ook het aanbod om 27 miljoen euro zelf bij te dragen.

De minister is ervan overtuigd dat ze samen met de regio binnenkort tot concrete voorstellen kan komen. Ze wilde niet te veel ingaan op de lopende onderhandelingen. “Een en ander is afhankelijk van de onderhandelingen met België over de Westerschelde”, merkte ze cryptisch op.

Peijs klonk optimistischer over het West-Brabantse deel dan over het ontbrekende deel in Zuid Holland. Vandaag ondertekenen de regionale partijen een intentieovereenkomst voor hun bijdrage van 30 miljoen euro. De minister ontkent dat daarin onomkeerbare besluiten zijn vastgelegd, waardoor het parlement voor voldongen feiten zou komen te staan. De minister komt halverwege volgend jaar naar de Tweede Kamer met de vergelijking van drie varianten. In de trajectnota/mer legt Rijkswaterstaat de A4 Midden-Delfland naast de A54/Veilingroute en verbreding van de A13/A16. Het Rijk heeft 468 miljoen euro gereserveerd voor de 7 kilometer snelweg.

Reageer op dit artikel