nieuws

Houten vangrail langs A50 net zo veilig als staal

bouwbreed

delft – Op de A50 ter hoogte van Veghel komen houten vangrails. De kilometer lange geleiderail is even veilig en duurzaam als een stalen, maar veel mooier en milieuvriendelijker. Het is de eerste keer in Nederland dat houten vangrails langs een autosnelweg worden toegepast.

De vangrail wordt uitgevoerd in angelim vermelho, een Braziliaanse houtsoort, en azobé en bestaat voor meer dan 90 procent uit hout. De vangrail bevat onderdelen van gestoomd gebogen hout, die worden gemaakt bij Van Drenth Buighout. Het grote voordeel is dat het niet splintert, hetgeen door middel van vier uitgebreide botstesten is uitgewezen. De verwachte levensduur is veertig tot vijftig jaar, maar de rails zullen in het reguliere groot onderhoudsprogramma voor autosnelwegen van Rijkswaterstaat na ongeveer 24 jaar worden vervangen.

Het enige nadeel is dat de rail nu nog ruim twee keer zo duur is als de traditionele stalen variant. Een meter houten vangrail gaat ongeveer 250 euro kosten, schat dr.ir. J.W. van de Kuilen van de TU Delft. “Dat bedrag kan omlaag als de rails vaker worden geproduceerd Bovendien is een minder robuust – en dus goedkoper – ontwerp waarschijnlijk ook afdoende, maar in deze testfase is in eerste instantie gekozen voor een model waarin de ontwerpers veel vertrouwen hadden. Zeg maar een soort Rolls Royce.”

De universiteit heeft de houten rail samen met het Centrum voor Lichtgewicht Constructies TUD-TNO en ontwerpbureau Kiem ontwikkeld. Twee jaar geleden werd 80 meter gebouwd en getest in Lelystad. De botsresultaten waren zo goed dat Rijkswaterstaat nu heeft besloten de rails ook daadwerkelijk toe te passen.

Dat is uniek voor Nederland en mogelijk voor de wereld. “In Japan en Italië zijn ze er nu ook mee bezig, maar bij mijn weten nog niet in de praktijk toegepast. Het Nederlandse model dingt in ieder geval mee in de eindronde van de Nederlandse Bouwprijs 2005.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels