nieuws

Duivesteijn onderzoekt megaprojecten

bouwbreed

Een reeks besloten gesprekken voor de zomer en 68 openbare hoorzittingen in september hebben op 15 december geleid tot een zesdelig eindrapport van de commissie-Duivesteijn. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de informatievoorziening gefrustreerd en de Tweede Kamer liet het gebeuren, was de conclusie. Verder oordeelde de commissie dat de aanleg van de Betuweroute […]

Een reeks besloten gesprekken voor de zomer en 68 openbare hoorzittingen in september hebben op 15 december geleid tot een zesdelig eindrapport van de commissie-Duivesteijn. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de informatievoorziening gefrustreerd en de Tweede Kamer liet het gebeuren, was de conclusie.

Verder oordeelde de commissie dat de aanleg van de Betuweroute gefaseerd had gekund en de hogesnelheidslijn bij Rotterdam had kunnen stoppen. De commissie heeft een toetsingskader ontwikkeld en toegepast op de Zuiderzeelijn. Daaruit blijkt dat nog te weinig informatie beschikbaar is voor een goed besluit over de aanleg van deze lijn.

De commissie wil de rol van het parlement versterken in de beginfase van een project. Dat moet dure aanvullende eisen bij de uitvoering van het project voorkomen. Foto: ANP

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels