nieuws

Bietenmeter geschikt voor elke vorm van overslag

bouwbreed

den haag – Ontwikkeld om het verladen van bieten voor de suikerindustrie administratief af te handelen, maar geschikt voor alle vormen van verladen. Dat is het Truck Management Systeem (TMS) dat Fabricom GTI ontwierp voor suikerfabrikant Tiense Suikerraffinaderij. Beide bedrijven zijn in België gevestigd. De Nederlandse Suikerunie paste het systeem tijdens de afgelopen campagne voor het eerst toe bij het verladen van bieten.

Het TMS voldoet aan de verwachtingen, constateerde projectleider Y. Brouwers van de Suikerunie in Dinteloord. Het systeem kan volgens hem in beginsel voor elke vorm van verladen worden gebruikt. De �bietenmeter� draait op het besturingsysteem Windows XP. De installatie bestaat uit een laptop met een losse bondrukker en een kaartlezer. Het systeem kan in beginsel zonder papier toe. Tijdens de proef liet de Suikerunie de administratie en de registratie nog wel op papier afdrukken voor het geval de techniek zou falen. De installatie verzamelt alle gegevens van de lading en slaat die op een kaart op. De bestuurder van de vrachtwagen neemt de kaart mee naar de fabriek waar de opgeslagen gegevens worden ingelezen.

Laadgegevens

Alle laadgegevens van de kaart worden opgeslagen in de pc van de kraanmachinist die de bieten verlaadt. Vervolgens hevelt de rayonmanager met een USB-aansluiting de gegevens over naar zijn eigen administratie. Als een vrachtwagenbestuurder de registratiekaart verliest, zijn de ontbrekende gegevens te vinden in de pc van de machinist. Tot nog toe is het TMS gebruikt als een off-line systeem. Via een telefoonverbinding kan de installatie ook gegevens verzenden of ontvangen. Voor de teler drukt het systeem een bon af met een overzicht van onder meer tijd en plaats van het verladen, het bonnummer, het totaalgewicht van de partij, het nummer van de vrachtwagen en de kraangegevens.

Schrijfwerk

Het systeem heeft onder meer het voordeel dat de machinist, bestuurder en de rayonmanager nauwelijks nog schrijfwerk hebben of papieren moeten beheren. Vooral deelvrachten waren veel schrijfwerk en bonnen nodig. Alle benodigde informatie wordt op de gegevenskaart vastgelegd. Daarmee wordt veel tijd gewonnen en kunnen er nauwelijks fouten in de gegevens sluipen.

Directeur D. Hoondert van Hoondert Ovezande, die de bieten voor het proefproject verlaadde, noemt de mogelijkheden voor communicatie erg praktisch en direct, zeker als het systeem in de toekomst on-line wordt gebruikt. Vooralsnog bestaat het TMS uit losse toestellen en communicatiemiddelen als de laptop, de bonprinter van de pc, de bonprinter van het weegsysteem, de telefoon met GPS-verbinding en de mobilofoon. De machinist zou volgens Hoondert gebaat zijn met een geïntegreerd systeem.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels